torstai 28. maaliskuuta 2013

Some-opissa

Seurasin helmi- maaliskuussa 2013 Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston erinomaista luentosarjaa Ihminen oppii.  Luentosarja käsitteli oppimista  nykytutkimuksen pohjalta eri näkökulmista, mm. mitä oppiminen on, miten musiikki vaikuttaa aivoihimme, mitä tiedetään lahjakkuudesta sekä ainakin itselleni uutta ja mielenkiintoista asiaa Pisa-tutkimuksesta.

Ensimmäisellä luennolla olin paikan päällä Porthaniassa, viime tipassa saapuen ja takarivistä tuskaisena vapaata tuolia etsien. Toisella kerralla en ehtinyt sinne lainkaan ja katsoin luennon seuraavana päivänä verkosta. Kokemus oli niin hyvä, että jätin luennoille kiirehtimisen kokonaan väliin ja seurasin niitä tilanteen mukaan joko livenä tai tallenteista kotoa. Tämä luentosarja on edelleen verkossa katsottavissa  - samoin viime syksyisen suosikkisarjan "Ruoka ja elämä" -tallenteet. Erinomainen some-oppimiskokemus, suosittelen lämpimästi Avoimen yliopiston tallennearkistoon tutustumista.


Some-oppia Tallinnasssa

Kuva otettu Viru-hotellin 23.kerroksen terassilta.

Viime viikonloppuna,  22.3. – 23.3. 2013, osallistuin It-kouluttajien järjestämään, "Sosiaalisen median pedagogiikka ja oppimisen uudet haasteet" -seminaariin Tallinnassa ja opin lisää omankin oppimiskokemukseni teoriaa. Vaikka seminaarin painopiste olikin oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa, lähti sieltä mukaani runsaasti ajatuksia siitä,  miten sosiaalisen median hyviä käytäntöjä voisi soveltaa ja kehittää myös ikäihmisten oppimisen edistäjänä. Koko seminaarin ohjelma löytyy It-kouluttajien  tapahtumasivulta, jossa on myös linkkejä seminaaria esitteleviin blogikirjoituksiin  (Eija Kalliala: Sosiaalista mediaa Tallinnassa, Jukka Manninen: Tekämällä oppii) sekä seminaarin tunnelmia välittävään videoon (Anne Rongas: Iloisesti Tallinnaan).


 Teimme seminaarissa tutustumiskäynnin Tallinnan  yliopistoon, jossa  kuulimme kaksi alustusta tietotekniikan opetuksesta Viron kouluissa.   Ohjelmoinnin opetus alkaa jo ensimmäiseltä luokalta. Tavoitteena on mm. edistää oppilaiden loogista ajattelua ja osoittaa että ohjelmointi voi olla hauskaa ja sopia kaikille. Alussa harjoittelu tehdään leikinomaisesti. Näimme pienen videon, jossa luokka ohjelmoi oppilaan Rasmus liikkumaan luokassa. Ohjelmointikielinä käytetään visuaalisia ja graafisia kieliä, kuten LEGO, KODU tai Scratch, josta nyt kuulin ensimmäisen kerran.

   








Seuraavana päivänä pääsin itsekin tutustumaan Scratchiin, kun saimme kolmen ryhmän ryhmätyönä 1) koota erittäin edullisen Raspberry Pi –tietokoneen ja 2) ohjelmoida sitä pythonilla ja 3) tuottaa siihen animaation Scratchilla. Kokemus oli oikein mukava ja vakavasti jo harkitsen tämän ilmaisen animaatio- ja peliohjelmointiympäristön asentamista omallekin koneelleni.

 







Anne Rongas, joka on opettanut verkossa vuosia,  kertoi seminaarissa avoimista oppiresursseista, niiden löytämisestä ja käyttämisestä. Seuraamani Avoimen yliopiston luentosarja on yksi esimerkki avoimesta oppisisällöstä, joka on syntynyt opetuksen ohessa. Verkosta löytyy nykyisin hyvin monenlaista oppimateriaalia sekä kursseja  ja sosiaalisen media helppokäyttöisten jakamisen välineiden myötä määrä lisääntyy jatkuvasti. Verkossa on  hyvin paljon myös ikäihmiselle sopivaa oppimateriaalia ja kursseja. Esimerkiksi kieltenopiskelu verkon alulla voi olla hyvin antoisaa, mistä voi vakuuttua lisää  katsomalla Annen YouTubeen tekemän opiskelijahaastattelun "Verkko ja kielten opiskelu". YouTubesta löytyy muutakin mielenkiintoista oppimateriaalia, esimerkiksi ohjeita karjalanpiirakoiden rypytyksestä tai Mac-tietokoneen käytöstä

Tutustuimme ennen kotimatkalle lähtöä Viru hotellin 23. kerroksessa sijaitsevaan KGP-museoon, suosittelen lämpimästi siellä piipahtamista seuraavalla Tallinnan matkalla.

KGP-museoon johtava ovi 22. kerroksessa



Oppaamme kertoo, kuinka hotellissa elettiin entiseen aikaan


Tämä teksti on entinen, oven takana on kuitenkin jotain ...           


 ... lähtökiireessä purkamatta jäänyt salakuunteluhuone


Teksti ja kuvat Helena Venäläinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti