perjantai 24. tammikuuta 2014

Enter esteettömäksi

Yllä piirtyvät sanat ovat läheisessä suhteessa käsitteeseen Esteettömyys, mutta eivät ole sen synonyymeja. Otsikko kertoo, että blogissa käsitellään esteettömyyttä Enterissä.  Se ei lupaa yhdistyksemme olevan esteetön, vaan pyrkivän sitä kohti.

Olemme muutaman kerran nostaneet esteettömyyden esille Enterin tilaisuuksissa. Jotta asia ei jää pelkästään sanojen tasolle, Aulikki ja Juulia osallistuivat OpintoVision järjestämälle kurssille Esteetön yhdistystoiminta.  Laadimme kurssin harjoitustyönä ENTER ry:n esteettömyyssuunnitelman.  Oli erittäin hyödyllistä saada faktojen lisäksi suunnitelmasta asiantuntijoiden palautetta.

Esittelemme suunnitelman tässä blogissa. Toivomme sinulta hyvä Lukijamme - Enterin Jäsen, Opastaja, Työryhmissä toimija ja/tai Hallituksen jäsen, että paneudut asiaan omasta näkökulmastasi.  Kun huomaat puutteita tai jotain korjattavaa, ota yhteyttä Juuliaan
enter.juulia(at)gmail.com. Vaihtoehtoisesti voit laittaa ehdotuksesi, halutessasi vaikka nimettömänä, tämän blogin lopussa olevaan kommenttikenttään. Kommentit näkyvät kaikille lukijoille ja se mahdollistaa vuoropuhelun.

Suunnitelma on tallennettu verkkosivuston valikkoon Yhdistys/ Esteettömyys
www.entersenior.fi/yhdistys/esteettomyys/


ENTER ry:n esteettömyyssuunnitelma
Esteettömyys koskettaa ENTER ry:ssä
  • yhdistyksen jäseniä - opastajia ja rivijäseniä
  • tilaisuuksiimme ja opastukseen tulevia ikäihmisiä
  • toimintaamme seuraavia henkilöitä

ENTER ry:n esteettömyyssuunnitelman tavoitteena on tuoda esiin se, mistä esteettömyydessä on kysymys ja millä toimenpiteillä ja ohjeilla edistämme ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua toimintaamme esteettömästi. Esteettömyyssuunnitelman avulla pyrimme nostamaan esiin tieto- ja viestintätekniikan keinoja, jotka lisäävät palveluiden saavutettavuutta ja (liikkumisen) turvallisuutta.


Tavoitteena on:  

  • että tunnistetaan osallistumisen esteitä ja taataan riittävät järjestelyt niissä tilanteissa, joihin yhdistyksellä on mahdollisuus vaikuttaa
  • että viestintä ja tiedottaminen on esteetöntä


Toiminnan  esteettömyys
Esteettömän toiminnan suunnittelussa pyritään ottamaan huomioon paitsi fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen ympäristön esteettömyys myös ikäihmisten  moninaisuus.

Fyysinen ympäristö viittaa tiloihin, opastuksen menetelmiin ja välineisiin.

Psyykkinen ympäristö liittyy moninaisuuden arvostamiseen yhdistyksen toiminnassa.

Sosiaalisella ympäristöllä viitataan saavutettavuuteen liittyvään tukeen ja yhteistyöhön.

Fyysinen esteettömyys
Yhdistys ei voi konkreettisesti vaikuttaa käyttämiemme tilojen fyysiselle esteettömyydelle. Emme voi tarpeen vaatiessakaan järjestää yksilöllisesti esteettömiä tiloja. Pientoimistomme sijaitsee toimistohotellissa, joka ei ole esteetön. Opastustoimintamme on keskittynyt kirjastoihin ja palvelukeskuksiin, jotka suurimmaksi osaksi ovat esteettömiä. Sivustollamme kukin HelMet-kirjastossa sijaitseva opastuspiste on linkitetty suoraan ko. kirjaston sivustolle.  Avautuvalla HelMet-sivulla on valikko Esteettömyys, josta löytyy myös kartta ja tietoa liikenneyhteyksistä.  Verkkosivustollamme olevaan opastuspaikkojen  luetteloon on liitetty esteettömyysosio, jossa neuvotaan esteeettömyystietojen tarkistamista.

Pääkaupunkiseudun palvelukartta
www.hel.fi/palvelukartta/ osoittaa fyysiset esteet ja niihin liittyvät seikat kaupungin rakennuksissa, joten tukeudumme siihen.

Järjestäessämme yksittäistä tapahtumaa; vierailukäynnit, luennot, messut ja muut tilaisuudet, selvitämme esteettömyyden ko. tilassa ja ilmoitamme siitä jäsenille. Tilavarauksia tehdessä tulee pohtia, mitä tilalta vaaditaan ja onko sinne seniorien helppo saapua ja onko tilassa helppo liikkua. Hyödynnämme mahdollisuuksien mukaan Pääkaupunkiseudun palvelukartan esteettömyystietoja.

  • ilmoitettavia osioita: osoite, sijainti kartalla, sujuvimmat liikennevälineet ko. kohteeseen, lähimmät pysäkit
  • sisäänkäynnit, ilmoitetaan jos esteetön sisäänkäynti tai jos kohde ei sovellu liikuntarajoitteisille

Tietotekniikan ja kännykänkäytön opastuksessa pyritään mahdollisuuksien mukaan säätämään tilojen valaistusta, ääniolosuhteita ja ilmastointia opastettaville ikäihmisille sopivaksi. Huomiota kiinnitetään myös laitteiden äänensäätöön sekä näyttöjen kirkkauteen ja heijastuksiin. Opastuksessa myös työtilaa pyritään säätämään ergonomiseksi.
Katso ohjeita kÄKÄTE-opas 6/2013, Forsberg Kristina: Tietokonenpiste toimivaksi - Opas palvelutaloille ja yhteisöille

KÄKÄTE-projektin verkkosivuilla http://www.ikateknologia.fi/fi/julkaisuja/kakate-projektin-julkaisuja.html on aineistoa aiheesta ikäihmiset/esteetömyys ja turvallisuus

Psyykkinen esteettömyys

  • Psyykkinen esteettömyys on ihmisen henkisten ominaisuuksien aikaansaamaa, esimerkiksi arvoja ja asenteita.
  • Yhdistyksessä pyrimme toiminnallamme vähentämään tietotekniikan pelkoa, joka on usein yksi suuri psyykkinen este ikäihmisillä.
  • Yhdistyksen jäseniksi ovat tervetulleita kaikki ikäihmiset eli esim. tietoteknisillä taidoilla ei ole mitään merkitystä.
  • Enterin tilaisuuksissa ihmiset usein uskaltavat kysellä, heidän itsensä sanoin niitä ns. tyhmiä kysymyksiä. Eli yhdistys on onnistunut luomaan sellaisen mielikuvan, että toimintamme on matalan kynnyksen toimintaa ja meidän tilaisuuksissa on sallittua ja turvallista esittää niitä ns. tyhmiä kysymyksiä.

Sosiaalinen esteettömyys

Pyrimme selkeään viestintään:

  • nettisivusto entersenior.fi uudistettiin keväällä 2013 ja sen yhteydessä sivustosta tehtiin esteettömämpi. Opinnäytetyö verkkosivu-uudistuksesta on luettavissa netissä
  • sama tieto monikanavaisesti - verkkosivut/uutispalsta, Facebook, Twitter, lisäksi ilmoittautumista edellyttävistä tapahtumista sähköpostiviestit jäsenille
  • ruotsinkieliset opastuspaikat on lueteltu
  • tapahtumien saavutettavuutta lisäävä Webropol-ilmoittautuminen -  useimmiten ilmoittautuminen varmistaminen sähköpostiviestillä, jossa on lisäinformaatiota
  • selkokielinen ohjeistus yhdistyksen verkkopalveluista mm. blogin tilaamisesta
  • verkkoviestinnässä hahmottamisen helpottaminen - riittävän suuri fonttikoko ja kontrastit,  tekstin asettelu mm. lyhyet rivit, oikea liehureuna, väliotsikointi jakamaan tekstikappaleita, sivulla/näkymässä ei liikaa erilaisia elementtejä kilpailemassa huomiosta
  • kuvat ja pdf- tiedostot lukulaitteet huomioon ottavaan muotoon
  • nettisivustolla voisi olla suurennuslasin kuva tai +/- painikkeet, joista tekstin kokoa saa suurennettua.

Tietotekniikan ja kännykänkäytön opastuksissa painotetaan esteettömyyttä ja turvallisuutta lisääviä palveluja.
 

Opastetaan tarvittaessa:
  • kirjainkoon/kuvien/ mobiili-valintaruutujen suurentamista näytöllä
  • mobiililaitteelle kirjoittamisen helppokäyttötoimintoja
  • näytön kirkkauden säätöä
  • äänenvoimakkuuden säätämistä
  • sovelluksia, joita voi käyttää esim. kuulovammaiselle tulkkauksessa apuna
  • esteettömyyttä lisääviä palveluja, kuten liukkausvaroitukset tekstiviestillä, reittiopas, sääpalvelut, kartat ja navigointi, Pääkaupunkiseudun palvelukartta
  • puhelimen taskulamppua, nauhoitus-mahdollisuutta, handsfree-kuulokkeita, kaiutinta

Tämä esteettömyyssuunnitelma päivitetään seuraavan kerran kesäkuussa 2014


Enter Viestintä - Juulia ja Aulikki

3 kommenttia:

  1. Lisää oma kommenttisi vastauksena tähän aloituskommenttiin

    VastaaPoista
  2. Hieno kuva tuo sivun alussa oleva ja täysin esteellinen huonosti näkevälle.

    VastaaPoista
  3. Hyvä, että huomasit kuvaan kätkeytyvän piiloviestin. Kiitos, että kommentoit sitä. Mitä mieltä olet itse suunnitelmasta?

    VastaaPoista