perjantai 31. lokakuuta 2014

Enter ry:n ja Haaga-Helian yhteistyö


Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelee noin 1500 opiskelijaa. Heidän opetussuunnitelmaansa kuuluu mm. ServiceDesk-toimintaa ja kouluttajakoulutusta. Osana omia opintojaan Haaga-Helian opiskelijat tarjoavat tietoteknisiä palveluitaan nyt myös Enter ry:n jäsenille.
Tänä syksynä alkaa ServiceDesk-toiminta, jossa Enter ry jäsenet voivat ottaa sähköpostilla yhteyttä palveluun ja selostaa alustavasti ongelmansa. Esimerkkejä ongelmista: 
  •  kaikenlaiset opastukset
  •  konsultointi laitteiden valinnasta 
  •  käyttöjärjestelmän ongelmat (ohjelma ei käynnisty, päivitykset, hidastelu, tiedostojen palautus, käyttöjärjestelmän salasanan palautukset) 
  •  oheislaitteiden asennus, tulostusongelmat
Ongelma voidaan ratkaista sähköpostitse, puhelimella tai tuomalla laite ServiceDeskiin. Opiskelija voi ottaa myös etäyhteyden enteriläisen laitteeseen. Näin pöytäkoneetkin pääsevät palvelun piiriin. Enter ry:n jäsenille tiedotetaan palvelun yksityiskohdista tarkemmin sähköpostitse.

Osana kouluttajakoulutusopintojaan opiskelijat järjestävät ensi kevään 6 luentokerran sarjan tietoteknisistä aiheista. Enterin koulutusryhmä pohtii nyt syksyn kuluessa sopivia luentojen aiheita.
Kouluttajina on 2-4 opiskelijan ryhmä kerrallaan ja he suunnittelevat koulutuksen, laativat koulutusmateriaalin ja raportoivat toteutuksesta opettajalleen. Aikaisempina vuosina on luentoja järjestetty mm. seuraavista aiheista:
  • Tietokoneen peruskäyttö, tekstin käsittely
  •  Netin peruskäyttö
  •   Sosiaalisen median turvallinen käyttö
  • Tiedon hakeminen internetistä - aikataulut, julkishallinnon sivustot
  •  Sähköpostin käyttö
  • Mediapalvelut: Youtube, YleAreena, Katsomo
  • Sosiaalinen media: Facebook ja Twitter
  • Oman tietokoneen hankinta
  • Kuvankäsittelyn alkeet
  • Tietokoneen viihdekäyttö
Uskon, että enteriläiset ilahtuvat tästä uudesta yhteistyöstä. Jos nämä palvelut koetaan tarpeellisiksi, niin toiminta jatkuu toistaiseksi joka syksy ja kevät.

Enterin jäsenille on lähetetty asiasta sähköpostia 14.10. otsikolla "[entersenior] Ilmainen kotitietokoneiden ja –oheislaitteiden ongelma- ja korjauspalvelu opiskelijoiden toimesta ENTER ry:n jäsenille".  Ohjeet yhteyden ottamisesta palveluun löytyvät myös Enterin Jäsenhuoneen pääsivulta otsikolla "Opastusta myös kotikoneille!"
.
Lisätietoja Haaga-Helian toiminnasta löytyy sivulta http://www.haaga-helia.fi/fi/etusivu

Tuulikki Paturi
Enterin koulutusryhmän jäsen ja Haaga-Helian eläkeläinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti