maanantai 4. toukokuuta 2015

Kutsu kyydiksi Kutsuplus

Mikä Kutsuplus

Kutsuplus on uudenlainen liikkumispalvelu, joka kuljettaa sinut vaivattomasti ja vaihdotta pysäkiltä pysäkille.  Samaan suuntaan samaan aikaan kulkevat matkustavat samassa pikkubussissa.  Hinta on halvempi kuin taksi, mutta muun joukkoliikenteen yläpuolella.  Autoissa ei käytetä rahaa tai matkakorttia, matka maksetaan etukäteen tilattaessa Matkakukkarosta tai tekstiviestillä tilattaessa puhelinlaskulla.

Missä

Kutsuplussan palvelualue on nykyään noin Kehä Ykkösen sisäpuolinen alue siten, että lännessä palvelualueeseen kuuluu Tapiolaa sekä Leppävaara ja Otaniemi, idässä itäisin on Itäkeskus.  Aluelaajennustoiveet ovat jokapäiväisiä ja Kutsuplus odottaakin omistajakuntien päättäjien päätöstä lisäkalustosta.

Milloin

Kutsuplus palvelee arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 6-24.  Matkatilauksia voi tehdä jo 5.45 lähtien.  Matka voidaan tilata nykyään niin, että on valmis lähtemään heti, 5 minuutin tai 10 minuutin päästä tai enintään 45 minuutin päähän.  Isompaa ennakkotilausaikaa ei vielä ole.

Miten

Kutsuplus ajaa tilausten mukaan.  Sillä ei ole kiinteitä reittejä tai aikatauluja.  Räätälöit itse kyydin.


Kutsuplussassa kuljettajan rooli on tärkeä.  ”Kuljettajan kanssa puhuminen on Kutsuplussassa sallittua”.  Kuljettaja myös auttaa tarvittaessa esimerkiksi kauppatavaroiden, lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa. 

Keskimääräinen matka maksaa 5-6 euroa.  Henkilökohtainen lähtömaksu on 3,50 ja kilometrihinta 0,45 euroa.  Jo kahdesta henkilöstä saa ryhmäalennuksen – 20 %, kolmesta -30 %, neljästä – 40% ja viidestä tai useammasta – 50 %.  Klo 10-14 välillä tilatuista matkoista saa -20 %:n päiväalennuksen.

Minkä takia


Kutsuplus haluaa tarjota mukavan vaihtoehdon, jolla liikkua.  Käyttäjiä on vauvasta vaariin; yksin liikkuvista lapsista ryhmiin; torivierailusta palaverimatkustajaan, lapsiperheestä senioriin, harrastuksiin tai kulttuuririentoihin kulkemiseen.  Iso tavoite on saada henkilöautoja jäämään kotiin tai jättää ne jopa hankkimatta.  Sitä kautta edistämme pääkaupunkiseudun ilman laatua ja ruuhkia sekä säästämme infrastruktuurin rakentamisessa, kun palvelu on riittävässä laajuudessa saatavilla.

Miten alkuun
  • Kutsuplussaan rekisteröidytään helposti www.kutsuplus.fi-sivustolla. 
  • Sen jälkeen siirretään rahaa Matkakukkaroon nettipankin kautta tai luottokortilla normaaleilla pankkitunnuksilla.  Käytettävissä ovat eri pankkiryhmät.
  • Matkoja voi hakea Uusi matka –haun kautta.  Jos tarjottu matka on sopiva, käyttäjä klikkaa sen ja vahvistaa matkan painamalla Osta sekä Vahvista.
  • Vahvistamisen jälkeen auto lähtee tulemaan, matka maksetaan Matkakukkarosta ja matkustaja saa näytölleen matkavahvistuksen.
  • Matkavahvistuksessa on vielä kerrattu matkan aikataulu sekä pysäkkitiedot sekä annetaan matkakoodi, joka toimii matkalippuna.  Matkakoodi kerrotaan kuljettajalle.  Mikäli sitä ei muista, voi kertoa osoitteen, mihin on menossa.  
Kutsuplus tarjoaa enemmän valinnanmahdollisuuksia nettipalvelussa mm. lähtöajan säädön suhteen verrattuna tekstiviestitilaukseen.

Mikäli ei halua rekisteröityä, voi matkoja tilata tekstiviestillä numerosta 16355 kaavalla KP(välilyönti)lähtöpysäkinnumero(välilyönti)määräpysäkinnumero. 
Pysäkkinumeroita voi tiedustella HSL:n asiakaspalvelusta 09 4766 4000. 
Kutsuplus tekstiviestitilaus toimii Elisan, Saunalahden, Soneran ja TeleFinlandin liittymissä.  Valitettavasti DNA ei ainakaan vielä ole liittynyt palveluun.


Mitä sitten


Kutsuplussan neuvontapalvelu on käytettävissä varmimmin arkisin klo 12-14 puh.
040 125 9911 tai sähköpostilla kutsuplus@hsl.fi.  HSL:n asiakaspalvelu palvelee kaikkina päivinä aamusta iltaan numerossa 09 4766 4000.  Mikäli asiakkaalla on annettavana palautetta, kannattaa täyttää www.hsl.fi/palaute palautekaavake ja varustaa se matkan tilausnumerolla.  Sitä kautta päästään tutkimaan matkan tapahtumia.  Mikäli haluaa lopettaa Kutsuplussan käytön, on mahdollista lopettaa Matkakukkaro ilmoittamalla siitä em. palautekanavaan.

Kutsuplus-asiakkaiden palaute on ollut hyvin kiittävää.  Kiitetään palvelukokonaisuutta ja kiitetään ”mahtavia” kuljettajia. Käyttäjämäärä on kasvanut koko ajan. HSL:n tavoitteena on laajentaa palvelu koko HSL-alueelle.  Jatkopäätöksen tekee HSL:n hallitus ja siten omistajakuntien luottamushenkilöt.

Leena Rautanen
Kutsuplus
asiakkuuspäällikkö
HSL

Ikinörtti vinkkaa: Kutsuplussalla on harvinaisen selkeät  nettisivut. Esimerkiksi sivulla Tutustu on esitetty havainnollisesti Leenan yllä kuvaama reitti rekisteröitymisestä perille saakka.

Ja vielä: Enterin opastajat voivat tarvittaessa auttaa palvelun käyttöönotossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti