maanantai 7. marraskuuta 2016

Seniorit pelaamaan Kamppiin 14.11.2016



Tervetuloa seniorien pelitapahtumaan
Kampin palvelukeskukseen 14.11.2016 kello 14.30 -16.30
kokeilemaan erilaisia tietokonepelejä!

Esillä on pelejä eri tarkoituksiin: viihteeksi ja ajanvietteeksi, muistin aktivointiin, oppimiseen, fyysisen kunnon ylläpitoon, yhdessä olemiseen ja yhteisöllisyyteen. Tutustuttavana on niin tietokoneelle, tabletille kuin kännykällekin soveltuvia pelejä. Myös konsolipelejä ja virtuaalilaseja pääsee kokeilemaan.

Tapahtuman järjestää ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry. Mukana ovat myös Enterin yhteistyökumppanit Senioriverkko, Lähiverkko-projekti, SeniorSurfSuomi, Arpa-projekti, Miina Sillanpään säätiö/ Muistiliitto ry, Vanhustyön keskusliitto, Verkosta virtaa! -hanke sekä Helsingin kaupunginkirjasto.


Tässä jutussa osa tapahtuman enteriläisistä peliesittelijöistä kertoo etukäteen suosikkipeleistään. Enemmistö on äly- tai pulmapelejä, mutta mukana on myös muutama strategiapeli.

Äly- ja pulmapelit

Älypää

Tietokoneen pasianssi on tuttu lähes kaikille. Ilkka näyttää pelitapahtumassa, että pelkkää selainta  käyttäen  voi pelata kymmentä eritasoista pasianssia. Hän esittelee siellä Windows-läppärillään Älypää-sivuston (www.alypaa.com) pelejä.  Niitä voi pelata melkein kaikilla kännyköillä, tableteilla ja tietokoneilla.

Älypää houkuttelee pelaajia tarjoamalla monia erilaisia pelivaihtoehtoja. Sivustolta löytyy pasianssien ohella myös paljon muunlaisia ajanvietepelejä kuten Miinaharavaa, Mahjongia, Tetristä ja palikkasijoittelua. Myös asiakysymyspelejä löytyy. Valittavana on niin helppoja, keskivaikeita kuin vaikeitakin pelejä käyttäjän kulloisenkin kiinnostuksen mukaan. Pelit ovat ilmaisia, mutta mainoksin höystettyjä. 











Ilkka suosittelee Älypään pelejä jokaiselle: ”Älypää tarjoaa kaikille kaikenlaista, ja erityisesti virkistystä ja muistiharjoitusta aivan aloittelijoillekin. Jos muihin pelaajiin vertaaminen kiinnostaa, voi sivustolle tehdä nimimerkin ja sillä voi sitten päästä jonkun pelin kohdalla julkiselle listalle asti.”

Älypää – sudoku, tietovisat

Myös Raimo on Älypään ystävä.  Useimmiten hän pelaa sudokua ja tietovisoja. Hän kertoo, miksi älypelit kiinnostavat: ”Tietokoneiden ulkopuolellakin ratkon mielelläni sanaristikoita ja sudokuita. Minun elämäntyyliini tällä hetkellä sopivat tuonkaltaiset pelit. Ne voi aloittaa milloin tahansa ja yhtä hyvin jättää lepäämään, kun muuta asiaa tulee mieleen. Palaaminen pelin pariin onnistuu hyvin helposti, koska ei juurikaan tarvitse muistaa, mitä edellisellä kerralla tuli tehtyä.

Tietokoneella näiden pelien pariin piipahdan, kun olen askarrellut / surffaillut koneella jotain muuta. Ennen koneen sulkemista voi pyöräyttää jonkun sudokun, käydä lävitse muutaman tietovisan tai tunnistustehtävän. Ja lopuksi onnitella itseään siitä, että tiesi / osasi / oppi taas jotain uutta.”

Älypää - shakki

Älypää-sivustolta löytyy myös shakki, jota Risto esittelee. Shakkia pelataan konetta vastaan, joten pelissä saa vaivata omaa päätään ja yrittää olla ovelampi kuin kone.

Forest Home

Nina haluaa kertoa Forest Home’sta. Sen voi ladata ilmaiseksi iPhoneen, iPadille ja Android-laitteille. Peli sopii lapsenmielisille aikuisille siinä missä lapsillekin. Peli kehittää keskittymistä ja ongelmanratkaisukykyä sekä vaikkapa kosketusnäytön käyttämistä.

Forest Home on peli, jossa eläimet pitää saattaa koteihinsa niin, etteivät niiden reitit mene ristiin. Peli alkaa hyvin helposta tasosta, kahdella eläinhahmolla sekä selkeällä kuvallisella ohjeella, miten reitti tulee piirtää sormella näytölle. Nina kuvaa pelin haasteita: ”Kun siirtoja on rajoitettu määrä, yritäpä piirtää koko reitti yhdellä vedolla!”

Peli etenee pelaajan taitojen mukaan tasolta toiselle ja aikuinenkin pääsee nopeasti sellaiselle tasolle, jossa aivonystyröitään joutuu oikeasti käyttämään. Hahmot ovat söpöjä ja grafiikka muutenkin erittäin laadukasta. Peli on mukavaa ajanviihdettä ja kestoltaan juuri sen mittainen, kuin itse toivoo, sillä tasoja ja variaatioita riittää!

Ilmaispelille tyypillisesti tässäkin joutuu välillä katsomaan mainoksia ja ruksailemaan niitä pois.

Candy Crush Saga

Candy Crush Saga –peliin pääsee tutustumaan Lean avustuksella.  Suosittu peli on saatavissa lähes jokaiselle laitteelle, mutta Lea pelaa sitä Lumian Windows 10 –puhelimella ja iPadilla.

Candy Crush Saga on ilmainen pulmapeli. Pelissä yritetään saada siirretyksi vierekkäin vähintään kolme samanlaista karkkia. Kun se onnistuu, samanlaiset karkit murskautuvat pelistä pois ja pistetili kasvaa.  Tarkoitus on murskata kaikki näytön karkit ja saavuttaa vaadittu pistemäärä,  jolloin pelissä pääsee seuraavalle, entistä vaikeammalle tasolle. Siirtoja voi tehdä vain rajallisen määrän,  toisinaan peliaikakin on rajoitettu. 

Candy Crush Sagan opettelu on helppoa, koska alussa pelaaja saa selkeät ohjeet. Lea aloitti kuitenkin räväkästi ilman ohjeita ja on oppinut pelin yksinkertaisesti vain pelaamalla. Pelin voi aina keskeyttää ja jatkaa seuraavalla kerralla siitä, mihin jäi viimeksi.

Pelissä voi myös ostaa vauhditusapua eteenpäin pääsemiseksi, mutta Lea ei ole siihen sortunut, vaan hän pelaa yhä uudelleen niin sinnikkäästi, että saa tason läpi. On myös mahdollista vertailla tuloksiaan toisten pelaajien kanssa tai saada sponsoriapua samaa peliä pelaavilta ystäviltä.

Candy Crush Saga -kokemusta Lealla on muutaman kuukauden verran. Peli on hänelle ajanvietettä - ei haittaa, vaikkei pelissä onnistukaan. Hänen pelaamistapansa ovat aika epäsäännölliset: ”Joskus pelaan päivittäin ja joskus menee viikkoja, etten pelaa. Sitä voi pelata vaikka yöllä kun ei saa unta ja johan kohta uni-Matti tulee!”

Lea suosittelee Candy Crush Sagaa myös tarkkaavaisuuden  ja loogisen ajattelun kehittämiseksi.  ”Kasvattaisiko peli myös pinnaa?”

Fugo-sanajahti
 
Pidätkö sanapeleistä? Simo on lupautunut kertomaan Fugosta. Siinä ei tarvita kynää eikä kumia, tabletti ja sormi riittävät. Simon tabletti on iPad.

Sanajahdissa tavoitteena on muodostaa sanoja 4x4 -ruudukossa. Sanoja muodostetaan kirjainruuduista, joilla on yhteinen sivu tai kulma toisen ruudun kanssa. Sanan tulee olla vähintään kolmikirjaiminen. Kaikki kirjainruudut ovat käytettävissä kuhunkin sanaan, mutta kukin ruutu vain kerran. Sanojen keksimisaika on rajoitettu. Kun peliaika on päättynyt, näyttää Fugo kaikki ruudukosta muodostettavissa olevat sanat ja tummentaa sanalistasta ne, jotka olet keksinyt.

Sanajahdissa voi määritellä, saako pisteitä sanojen määrän tai pituuden perusteella. Voi myös pelata muiden kanssa yhdessä ja muodostaa sanoja vuorotellen.


Äkkisilmäyksellä voi näyttää, ettei ruudukosta saa muodostettua yhtään sanaa. Kun tavallisiakin sanoja jää keksimättä, syntyy mielessä haaste selvitä paremmin seuraavalla pelikierroksella. Aktiivinen sanavarasto saattaa arkikäytössä olla melko suppea, mutta Sanajahti tarjoaa mahdollisuuden muistella erikoisempiakin sanoja ja palkitsee niistä. Fugon sanakirja ei ole kaikenkattava, mutta tätä ei pidä jäädä murehtimaan kellon käydessä.

Simon mielestä Fugo tuo vaihtelua vaikkapa ristisanoista pitäville. ”Peli opettaa pelaajaansa eikä pelaaminen vaadi ohjekirjan lukemista. Itse pelaan Fugoa silloin tällöin useamman pelin erissä. Uusia minulle tuntemattomia sanoja löytyy joka pelikerralla.”


Strategiapelit

HayDay

​Sinikan peli on Hay Day. Se on saatavissa sekä iOS:lle että Androidille. Sinikka pelaa yleensä tabletilla, paitsi joskus bussissa kännykällä. Haydayn ideana on kasvattaa omaa farmia, sen eläimiä ja viljelyksiä ja sitten myydä tuotteita. Myyntituloilla voi taas hankkia lisää eläimiä ja laajentaa farmia. ​

Pelissä häntä kiehtoo vapaus ja luovuus. Ei tarvitse nujertaa ketään toista, vaan voi rakentaa omaa maatilaansa ja kasvattaa viljelyksiään ja eläimiään juuri niin kuin itse haluaa.



Sinikka on hoitanut Hayday-tilaansa ainakin pari vuotta. Pelin idea on yksinkertainen, joten alkuun pääsee helposti. Pelatessa oppii luontevasti koko ajan uutta. Pian farmi alkaa tuntua omalta.
​Hän suosittelee peliä sellaiselle seniorille, joka nauttii luovuudesta ja esteettisyydestä enemmän kuin räiskinnästä ja kilpailusta toisia vastaan. Pelissä on kyllä kilpailua, mutta lähinnä itsensä kanssa, kun yrittää tuottaa enemmän, taloudellisemmin ja nopeammin. Se sopii eläinrakkaalle ja sellaiselle, joka haluaa pelata samaa peliä pitemmän aikaa. Farmin voi käydä katsastamassa pariinkin otteeseen päivässä. Kerralla ei tarvitse pelata kauaa, mutta eläimet olisi kuitenkin hyvä ruokkia ja sadot korjata säännöllisesti.  ​

Civilization  5, XCOM Enemy unknown

Kari esittelee PC:llä Civilization 5 ja XCOM Enemy unknown -pelejä. Pelit sopivat erinomaisesti senioreille, sillä ne ovat vuoropohjaisia strategiapelejä, joissa pelaaja voi kaikessa rauhassa arvioida pelitilanteita ja suunnitella toimenpiteensä. Vastustajana on joko toinen pelaaja tai pelin tekoäly, joka toteuttaa omat toimenpiteensä vasta sitten, kun pelaaja on päättänyt vuoronsa.

Kumpaakin peliä on helppo oppia pelaamaan. Pelaaminen ei vaadi sorminäppäryyttä, tapahtumien reaaliaikaista seurantaa eikä nopeita reagointeja yllättäviin tilanteisiin. Näppäimistön ja hiiren käytön perusteet riittävät.
Civilization 5 -pelissä kehitetään omaa sivilisaatiota perustamalla ja rakentamalla kaupunkeja, kehittämällä tekniikkaa ja kulttuuria, huolehtimalla kansan tyytyväisyydestä ja vahvistamalla puolustusta. Peli lähtee liikkeelle tilanteesta, jossa pelaajalla on käytössään yksi uudisasukas ja sen suojana pieni soturiryhmä. Aluksi pelaaja valitsee sopivan paikan ensimmäiselle kaupungille ja perustaa sen sekä lähtee kehittämään sitä. Pelin voi voittaa valloittamalla muut sivilisaatiot tai kehittämällä omaa yhteiskuntaa muita paremmin. Civilization 5 -pelin pelaamiseen voi etukäteen tutustua Youtubessa olevien pelivideoiden avulla.

XCOM Enemy unknown -peli taas lähtee liikkeelle tilanteesta, jossa ufot yrittävät valloittaa maapalloa. Puolustusta varten maapallon kansat ovat perustaneet XCOM -joukot, joissa pelaaja toimii yksikön päällikkönä. Pelaaja ohjaa muutaman sotilaan ryhmää eri puolilla maailmaa tapahtuvien tehtävien suorittamisessa. Kun ufot vahvistuvat ja kehittyvät pelin edetessä, pitää pelaajan kehittää omia joukkoja ja resursseja niin, että oma ryhmä pärjää. Myös tämän pelin pelaamiseen voi tutustua etukäteen Youtubessa (https://www.youtube.com/playlist?list=PL_S2T5hXIh3AYI-GQv60hPuxebLriGIxO)

Kumpaakin Karin esittelemää peliä voi verrata shakin pelaamiseen. Nappuloiden siirtelyyn liittyvien suunnitelmien ja päätösten sijasta mietitään hahmoja, toimintoja ja resursseja.
Karille pelaaminen on ensisijaisesti hauskaa ajanvietettä. ”Pelien aihepiirit ovat kiinnostavia. Pelaaminen on jännittävää ja täynnä niin onnistumisen kuin epäonnistumisenkin kokemuksia. Onnistumisen kokemukset tuntuvat aina hyvältä, mutta erityisen upeita ne ovat, kun monen yrityksen jälkeen saa vihdoin viimein vaikean tehtävän onnistumaan. Toistuvat epäonnistumiset puolestaan ovat opettaneet suhtautumaan niihin tyynen rauhallisesti, oppimaan kokemuksista ja jatkamaan peliä uudella tavalla. ”

Työryhmä: Juulia Andersson, Raimo Anttila, Paula Kallioniemi, Kari Lahti, Helena Venäläinen, Nina Ziessler
Lisää luettavaa:
-          Pelitapahtuman facebook-sivut https://www.facebook.com/events/1194992563857688/
-          ja vielä video virtuaalilaseista http://www.iltalehti.fi/digi/2016101322457539_du.shtml



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti