perjantai 16. helmikuuta 2018

Enterin opastuksista apua monenlaisiin digipulmiin

Mitähän siellä vertaisopastuksessa oikein tehdään? Onhan minulla tämä älypuhelin, mutta kehtaisikohan sitä mennä kysymään neuvoa, kun aina unohdan, miten se sähköposti lähetetään. Otan minä joskus valokuviakin vaikkapa näistä villasukista, mitä tykkään neuloa. Mitenhän sen kuvan voisi tyttärelleni lähettää?

Enterin vapaaehtoiset opastivat viime vuoden aikana yhteensä 6600 kertaa. Monia kiinnostaa, mitä kaikkea nämä opastukset oikein pitävät sisällään. Vapaaehtoistyönä toteutettavan vertaisopastuksen asiakkaat ovat yleensä kovin kiitollisia saamastaan avusta. Monet kaipaavat rohkaisua ensi askelilla tietotekniikan maailmassa. Osa neuvoja kaipaavista saattaa epäillä, kehtaako mitättömältä tuntuvan kysymyksen kanssa mennä opastukseen, toisten tietotekniset murheet ovat asiantuntijoillekin pulmallisia. Työelämässä monilla on ollut saatavilla it-tuki, joka selvitti päivitys- ja yhteysongelmat, latasi uudet ohjelmat ja puuttuvat ajurit. Eläkkeelle jäätyä moni jää tyhjän päälle ja silloin on lottovoitto löytää Enterin kaltainen apujoukko.

Enter on antanut rohkeutta itsenäiseen asioiden hoitamiseen.
Henkilökohtainen opastus tehokkaampaa kuin ryhmäopetus.
Enter-opastajat ovat erinomaisia. Osaavat auttaa monessakin pulmassa, purkaa solmuja ja neuvoa uusia konsteja.
(Lähde: ENTER ry:n jäsenkysely 2018)


Auttamisen halu on vahva, eikä kysymysten kanssa tarvitse jäädä yksin

Hyvin usein opastuksiin tullaan uudehkon laitteen kanssa hakemaan tukea ihan sen peruskäytössä tai uusia vinkkejä, mitä arkea helpottavia tai viihdyttäviä toimintoja siitä voisi löytyä. Siinä missä muutama vuosi sitten opastuksissa käytiin yleisimmin kannettavan tietokoneen kanssa, tällä hetkellä kännykät ja tabletit ovat nousseet kärkisijoille. Laitekirjon kasvaessa opastajillakin on haasteita pysyä kärryillä. Yleensä opastuspaikoissa onkin useita opastajia täydentämässä toinen toisensa osaamista. Opastajille on myös kehitelty kanavia, joiden avulla neuvoja voi kysyä tai tarvittaessa ohjata opastettava eteenpäin.


Kännykkä- ja tablettiopastuksissa laitteen perushallinta ja asetukset ovat yleisimpiä opastusaiheita. Monesti käydään läpi Google- tai Apple-tilin käyttöä ja periaatteita tai selvitetään millä asetuksilla mobiililaite saadaan toimimaan mukavasti: näytön kirkkauden ja lukituksen säädöistä verkkoasetuksiin ja kosketusnäytön harjoitteluun. Sähköpostin käyttöä harjoitellaan myös ahkerasti. Etenkin ohjelmistopäivitykset aiheuttavat kysymyksiä ja toimenpiteitä. Aika usein myös erilaisten tunnusten ja salasanojen viidakossa tarvitaan neuvoja. Mobiililaitteille myös ladataan paljon sovelluksia ja niiden käyttöä harjoitellaan opastuksissa.

Tietokoneopastuksissa
ehdottomasti suosituin opastusaihe on sähköpostin käyttö. Monesti myös tekemättömät päivitykset ovat aiheuttaneet ongelmia, levytila on loppumassa tai laitteen asetuksia halutaan muuttaa. Nettiyhteydet ja selaimen käyttö esimerkiksi tiedon hakuun herättävät myös kysymyksiä. Valokuvat, niiden muokkaaminen ja siirtäminen yleensä kännykästä tietokoneelle tai johonkin pilvipalveluun ovat asioita, joihin kaivataan neuvoja. Usein kuvia myös halutaan lähettää tuttaville. Tietoturva mietityttää tietokoneen käyttäjiä (14% opastuksista) myös useammin, kuin mobiililaitteiden käyttäjiä (9% opastuksista).

Opastajille teetetyn kyselyn perusteella opastuksissa kävijöistä selkeästi suurin osa (lähes 80%) on naisia. Tämä selittyy osin toki väestörakenteella, mutta kokemuksemme mukaan naiset ovat ehkä ennakkoluulottomampia ja innokkaampia oppimaan uutta myös vanhemmalla iällä. Opastajien keskuudessa naisia ja miehiä on lähes tulkoon yhtä paljon. Toiveena olisikin rohkaista miehiä myös opastuksiin.


Erittäin ajankohtainen aihe - sähköinen asiointi herättää myös paljon kysymyksiä. Apua kysytään pankkipalveluiden, Kelan Omakannan, sähköisten ajanvarausjärjestelmien, lippuvarauksien ja erilaisten nettikauppojen käytössä. Vahvaa tunnistautumista vaativiin, henkilötietoja sisältäviin palveluihin emme voi kirjautua emmekä maksaa laskuja, mutta opastajamme rohkaisevat, neuvovat perusperiaatteissa, auttavat löytämään opastusvideoita ja opastavat turvallisessa netin käytössä. Kun laitteen käyttö ja medianlukutaito kehittyvät, myös sähköisten palveluiden käyttöön tulee varmuutta.

Myös laitteen tai liittymän valintaan tullaan kysymään neuvoja. Enterin työryhmä onkin koonnut ja päivittänyt vuoden alussa ajantasaiset suositukset julkaisuun Seniorin opas tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen hankintaan.
Aiheesta on tulossa myös kaikille avoin tietoisku keskiviikkona 21.2. Kampin palvelukeskuksessa.

Henkilökohtainen vertaisopastus on toimintamme kulmakivi, jota erilaiset tietoiskut ja luennot tukevat. Olipa ongelmasi pieni tai suuri, tervetuloa Enterin opastuksiin! Löydä oma opastuspaikkasi  tai innostu uusista aiheista vapaaehtoisten pitämissä tietoiskuissa.

Opastusaiheista tehtyjen kyselyiden pohjalta tehdyt raportit löytyvät
https://www.entersenior.fi/enter-opastaa/opastustilastot-ja-kyselyt/

Opastusterveisin,
Nina Ziessler
Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, ENTER ry

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti