Tämä on kirjoitus siitä, miten Enterin vertaisopastus sai lentävän lähdön Porvoossa yhteistyössä kaupungin kanssa.
Yhteinen sävel suunnitteluun löytyi välittömästi. Sovimme alkuinfon järjestämisestä tammikuulle 2018 Omenamäen palvelukeskukseen kaikille opastustoiminnasta kiinnostuneille. Sen jälkeen opastajaksi ryhtyville järjestettäisiin tarkempi perehdytys opastustoiminnan käytänteisiin ja jos hyvin kävisi, helmikuun lopulla voisimme aloittaa opastukset. Ja kyllähän meillä hyvin kävi...
Petralla oli viestintäsuunnitelma heti hyppysissä: hän huolehti tiedotteiden laatimisesta ja levittämisestä paikallislehtiin, kaupungin verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan sekä kohdennetusti eri paikallistoimijoille, joiden kohdepiirissä senioreita on. Enter laati puolestaan opastajien rekrytointia sekä opastustoiminnan markkinointia varten mainokset, joita kaupunki myös jakoi eteenpäin.
Enterin tärkein rooli on perehdyttää vertaisopastajat tehtäväänsä, mutta myös huolehtia heidän yhteisöllisyydestään ja taitojen kartuttamisestaan sekä opastustoiminnan tukemisesta matkan varrella. Vapaaehtoisia yleensäkin motivoi auttaminen ja yhteisöön kuuluminen, mutta tietotekniikan opastajia erityisesti myös omien taitojen ylläpitäminen.
Toistaiseksi pääosa Enterin opastajien tilaisuuksista tapahtuu pääkaupunkiseudulla, mutta erilaisia osallistumismuotoja kehitellään ja tilaisuuksia pyritään jalkauttamaan vähitellen myös muuallekin toiminta-alueella. Porvoon kaupungilta iso kädenojennus vapaaehtoisten suuntaan oli myös Enterin jäsenmaksun maksaminen, sillä jäsenyys on edellytyksenä Enterin opastajana toimimiselle.
Perehdytysten jälkeen meillä oli toimintavalmiina 11 uutta, innokasta opastajaa. Jännittynein tunnelmin odotettiin ensimmäistä opastuskertaa, sillä tietenkään emme voineet olla varmoja, kuinka toiminta otetaan kaupungin senioriväestössä vastaan.
Heti ensimmäisestä kerrasta lähtien tohina oli melkoinen. Kevään aikana opastuksia järjestettiin yhteensä 11 kertaa, joiden aikana opastuksia tehtiin jopa 181. Tämä on huikea määrä, joka lyö Helsingin vilkkaimmatkin opastuspaikat, Kampin palvelukeskuksen, Kirjasto10:n ja Rikhardinkadun kirjaston!
Sekä opastajat että opastettavat ovat olleet toiminnasta innostuneita. Viikoittaisten opastusten aikana laitteita ja pulmatilanteita on ollut jos jonkinmoista. Useimmat opastajista olivat työelämässään olleet tekemisissä tietokoneiden kanssa, mutta älypuhelinten suosio yllätti ja se sai monet epäilemään omia taitojaan. Vertaisopastamisessa parasta on kuitenkin se, että samalla oppii itsekin koko ajan lisää. Toistaiseksi se ja muiden opastajien sosiaalinen tuki ovat motivoineet kaikkia jatkamaan.
Ei ole itsestäänselvyys löytää vapaaehtoisia eikä myöskään niitä, jotka tarvitsevat apua. Ratkaisevassa roolissa on viestintä. Tässä kaikki palaset loksahtivat upeasti kohdalleen. Enterillä ei yksinään ole mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisöä, vaan tässä tarvitaan yhteistyötä ja paikallistason kontakteja. Porvoon kaupunki on tästä erinomainen esimerkki!
Kiitos opastajille ja Petralle sekä tietysti kaikille opastuksissa kävijöille! Aurinkoista kesää Porvooseen, syksyllä jatketaan!
Teksti:
Nina Ziessler
Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, ENTER ry
Kuvat:
Petra Bärlund-Hämäläinen
Vapaaehtoistyön koordinaattori, Porvoon kaupunki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.