Viherlaakson kirjastossa aloitettiin opastus viime syksynä. Kirjasto on pieni, miellyttävä ja valoisa, ja opastamisen tilat ovat kirjasalissa rauhalliset sekä opastamisen että kirjastonkäyttäjien kannalta. Viherlaakso sijaitsee Espoossa Lippajärven rannalla, Turuntien varressa.
Erkki Halonen opastaa kuva: Jukka Noponen |
Erkki Y. oli Nokialla tietokantasuunnittelussa ohjelmistojen ylläpitotehtävissä ja sittemmin unix-asiantuntijana. Suurissa firmoissa ei PC:tä käyttäneet kuin niihin erikoistunut “PC-porukka”, mutta ongelmat ja niiden ratkaisut olivat samankaltaisia, oli kyseessä pienet tai isot koneet.
Myös Erkki H. työskenteli suurella työnantajalla - it-tukena verohallinnossa ja Valtorissa, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksessa. Jäätyään marraskuun lopulla eläkkeelle hän on etsinyt sopivaa puuhaa ja liittyi Enterin jäseneksi nettisivujen kautta. Tutustuttuaan Enterin toimintaan opastaminen tuntui kiinnostavalta. Erkki H. arveli, että sen kautta pysyisi itsekin ajan tasalla tietotekniikasta. Se myös palkitsee, kun voi auttaa muita.
Valtorissa Erkillä oli vastuuna muutaman tuhannen ihmisen it-tuki ja siksi hänellä on vahvaa tietoa loppukäyttäjän opastamisesta. Siellä toki tunnettiin laitteistot ja niillä olevat ohjelmistot tarkkaan, kun taas näissä Enterin opastuksissa ei tiedetä ennakkkon muuta, kuin että opastettava tarvitsee apua. Tässä on ero.
Erkki H. aloitti opastamisen Enterissä täällä Viherlaakson kirjastossa ja oli nyt opastamassa toista kertaa. Hän oli käynyt seuraamassa opastamista muutaman kerran Sellon kirjastossa.
Erkki Y. taas on konkariopastaja. Hän aloitti lähes seitsemän vuotta sitten. Silloin opastusta annettiin Lasipalatsin tiloissa ja sen jälkeen hän on ehtinyt opastamaan Sellossa, Entressessä ja nyt sitten Viherlaakson kirjastossa. Erkki Y:n mukaan seniorien ongelmat tietotekniikassa ovat kirjavia, mutta enimmäkseen kyse on joko laitteiden peruskäytön selvittämisestä tai tietyn ongelman ratkaisemista.
Näiden vuosien aikana Erkki Y. on todennut, että senioreille pitäisi antaa enemmän tietoa laitehankinnoista ja että ensimmäisen postilaatikon tulisi olla heti riittävän iso. Kuvat nimittäin vievät enemmän tilaa kuin käyttäjät aluksi ymmärtävät. Seniorit eivät myöskään huomaa varautua ohjelmistopäivityksiin, kun niiden vuoksi pitäisi jättää laitteessa virta päälle automaattisen päivityksen ajaksi. Seniorit tapaavat sammuttaa laitteen heti, kun asia on hoidettu.
Erkki H. tuumi, että ajanvarauksen yhteydessä olisi hyvä saada tietoa opastettavan haasteista ja pulmista. Tähän mennessä hänen tapaamansa opastettavat ovat olleet motivoituneita ja halukkaita oppimaan. Siitä näkee, että he tarvitsevat näitä tietoja jokapäivisessä elämässä.
Viherlaakson kirjasto kuva: Nina Ziessler |
Tarkemmat tiedot Viherlaakson opastuksesta ja muista Enterin opastuspaikoista löytyvät https://www.entersenior.fi/enter-opastaa/opastuspaikat/
Jukka Noponen
Enterin vertaisopastaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.