Elämänlaatu ry kurssittaa järjestöjen vapaaehtoistyöntekijöitä ohjaamaan esimerkiksi senioreja sähköisessä asioinnissa eli e-asionnissa viranomaisten kanssa.
Enteriläisiä opastajia osallistui maaliskuussa neljänä maanantaiaamuna ankkurioppiin Itäkeskuksen kirjastossa. Ohjelmassa olivat viranomaisten verkkopalvelut. Kävimme läpi viranomaisten verkkosivuja ja niiden tarjoamia palveluja. Kurssin aikana huomasimme, että tarjonta on runsasta.
Meitä opastivat Elämänlaatu ry:stä Mia ja Darja.
Mitä ovat verkkopalvelut ja digitaidot?
“Palvelut digitalisoituvat ja tietoteknistyvät. Yhteiskunnan toiminnot siirtyvät Internetin kautta käytettäviksi verkkopalveluiksi ja digitalisaatiopalveluilla pyritään korvaamaan henkilökohtaisia palveluita.
Tämä merkitsee työ- ja toimintatapojen, palveluiden, opetuksen ja yhteiskunnan toimintojen sähköistymistä. Virastoissa tarjotaan vain välttämätöntä henkilökohtaista palvelua.
Julkisisa viranomaispalveluja voi tietokoneiden lisäksi käyttää tableteilla ja älypuhelimella. Perustaidot näiden laitteiden käytöstä ja tietoturvallisesta asiointikäytöstä ovat kaikille välttämättömiä.” Lähde: Elämänlaatu ry:n Ankkuri-aineisto
Sähköinen asiointi ja vapaaehtoistyö
Vapaaehtoistyöntekijällä - esimerkiksi Enterin vertaisopastajalla - ei ole viranomaisen oikeuksia eli oikeutta
- käsitellä henkilö-, pankki- yms. tietoja (pitää kädessä tai kirjata)
- pitää rekisteriä (kerätä, kirjata)
- säilyttää (laittaa muistiin tms.)
- poistaa tietoja
Verkkopalvelut
Tapaamistemme aikana tarkastelimme tarkemmin mm. Suomi.fi:n, pankkien, postin, vakuutusyhtiöiden, terveydenhuollon, Kelan, poliisin, maistraatin, maahanmuuton ja verohallinnon sähköisiä palveluja sekä ostoksien tekoa verkossa.
Alla on hieman avattu niitä palveluja, jotka saivat aikaan keskustelua.
Suomi.fi
Suomi.fi-palvelu tarjoaa pääsyn julkisen hallinnon palveluihin, omiin tietoihin ja sähköisiin viesteihin. Palvelu toimii matkapuhelimessa, tabletissa ja tietokoneessa. Suurin osa viranomaispalveluista on tarjolla Suomi.fi- verkkopalvelussa. www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki.
Maisa
Terveydenhuollon puolella ihmmettelimme Apottiin liittyvää Maisa-asiakasportaalia, joka on toistaiseksi käytössä vain HUS Peijaksen sairaalassa. Mikä on Maisa?
Maisa on Apotin sähköinen asiakasportaali, jonka kautta kuntalaiset voivat kommunikoida tietoturvallisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, vaikka kännykällään. Portaalin kautta onnistuvat mm. ajanvaraukset, omien potilas- ja asiakastietojen katselu sekä omien tietojen tallentaminen, esim. asiakas- tai hoitosuunnitelman tiedot tai hoitoihin liittyvät mittaustiedot.
Lähde: https://www.apotti.fi/apotti-hanke/mika-muuttuu-apotin-myota/
Mikä sitten on Apotti?
Apotti on hanke, jossa kehitetään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja otetaan käyttöön alueellisesti yhtenäinen sote-tietojärjestelmä. Apotti valikoitui hankkeen nimeksi, sillä se on yhdistelmä sanoista Asiakas- ja POTilasTIetojärjestelmä.
Apotissa ovat mukana HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen, Tuusula ja Kerava. Muut HUS-alueen kunnat voivat liittyä hankkeeseen hankintasopimuksen mukaisesti. Lähde: https://www.apotti.fi/apotti-hanke/
Vantaan kaupungin ensimmäinen käyttöönotto toteutuu toukokuussa 2019, toinen marraskuussa 2019. Lisätietoja Vantaan kaupungin käyttöönotosta Vantaan tiedotteessa.
HUSin ja Vantaan käyttöönottoja seuraavat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen, Kirkkonummen, Kauniaisten, Tuusulan ja Keravan käyttöönotot vuonna 2020.
Lähde:HUSin seuraavat Apotti-käyttöönotot kahdessa vaiheessa vuonna 2020
Ostoksilla netissä
Ostosten teko netissä herätti vilkasta keskustelua ja pohdintaa; onko se turvallista vai ei? Ankkurista saimme hyviä vinkkejä, oheisena yhteenveto.
Ennen ostamista tarkista
- myyjän tiedot (suomenkielinen sivusto ei aina tarkoita, että myyjä/yritys on suomalainen tai Suomessa)
- yrityksen yhteystiedot (osoitetiedot voi tarkistaa esim. Google Mapsista onko ko. osoite olemassa)
- asiakastyytyväisyys (huom! varovaisuus, kehut saattavat olla tekaistuja)
- tuotteiden palautusoikeus ja -käytäntö
- miten saat rahasi takaisin, jos jokin menee pieleen
- maksutavat
- toimitustavat
- valuutta (hinta ja maksu voi olla myös muuna valuuttana kuin euroina)
Ennen ostamista ota huomioon myös tuotteiden laillisuus ja turvallisuus, sillä
- olet rikosvastuussa tilaamastasi tuotteesta
- sähkölaitteiden tulee olla CE-merkittyjä (merkki on valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää Euroopan unionin asettamat turvallisuutta, terveyttä, ympäristöä ja kuluttajansuojaa koskevat vaatimukset
- vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoa, jos sen aiheuttaneessa sähkölaitteessa ei ole CE-merkkiä
- kun tilaat tuotteet EU:n ulkopuolelta, varustaudu maksamaan mahdollinen tulli ja verot sekä tekemään tulliselvitys ostamastasi tuotteesta (Huom! Nettiliike on EU:ssa mutta tavara tulee Kiinasta) https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/netista-tilaajalle/ennen-kuin-ostat
(Lähde: Elämänlaatu ry:n Ankkuri-aineisto).
Lisätukea nettiostoksien tekoon:
https://www.maksukamu.com/nettimaksut-ja-turvallisuus
https://www.entersenior.fi/opiskele-itse/seniorin-digipalvelut/#token-2513012
Maistraatti
Maistraatit ovat osa valtion paikallishallintoa. Maistraatit vastaavat alueensa väestötietojärjestelmästä ja holhousasioista. Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyvät Digi- ja väestötietovirastoksi vuoden 2020 alusta.
https://www.maistraatti.fi/
Maistraatin palvelujen moninaisuus oli meille yllätys. Monet palvelut toivat esiin kysymyksiä, onneksi paikalla olivat asian osaavat kurssittajat. Huomasimme, että maistraatti ei ole ainoastaan vihkipaikka vaan paikka, jossa voi hoitaa monia asioita.
Maistraatin verkkopalvelussa voi tehdä muun muassa
- muuttoilmoituksen
- avioliittoesteen tutkinnan
- etunimen muutoksen
- omien tietojen tarkistuksen
- ajanvarauksen
- perintötodistuksen
- edunvalvontahakemuksen
- hoitaa lupa-asioita
- hakea virkatodistuksia
- hakea turvakieltoa (= henkilön kotikunta- ja/tai osoitetietojen luovutuskielto)
Kannattaa käydä tutustumassa verkkosivuihin vaikka katsomalla, mitä tietoja maistraatin sivuilla on juuri sinusta.
Verohallinto
Tänä vuonna veroilmoituksen teko siirtyi sähköiseen muotoon reippaalla digiloikalla.
Osa suomalaisista sai esitäytetyn veroilmoituksen pelkästään sähköisesti. Veroilmoitus lähetettiin sähköisesti vain niille henkilöille, jotka ovat ottaneet käyttöönsä sähköisen viranomaisasioinnin, eli Suomi.fi-viestit. Nämä asiakkaat saivat ilmoituksen veroilmoituksesta sähköpostiinsa heti, kun se on tarkistettavissa OmaVerossa.
OmaVerosta löytyy sähköinen veroilmoitus, jonka esitäytetyt tiedot tulee tarkistaa ihan samalla tavalla kuin paperiversiossa. Muutokset ko. ilmoitukseen tehdään sähköisesti ja kun kaikki on kunnossa, painetaan vain lähetä-nappia.
Koska olen ottanut käyttöön sähköisen viranomaisasioinnin Suomi.fi:ssä, sain veroilmoitukseni sähköisessä muodossa. Tein tarvittavat muutokset myös sähköisesti. Sähköisen veroilmoituksen tarkistus ja korjausten teko oli huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin aluksi arvelin.
E-asiointi ei odota
Sähköisen asioinnin juna menee eteepäin, se ei odottele. Mukaan on kiivettävä; ja mitä nopeammin ottaa ensimmäiset askeleet, sitä paremmin pysyy muutoksessa mukana. Ei ole tarpeen ottaa haltuun koko e-asionnin laajaa tarjontaa kerralla, vaan kannattaa aloittaa askel
kerrallaan. Vähitellen huomaa, miten sähköinen asiointi helpottaakin asioiden hoitoa. Sitä mukaan, kun osaaminen kasvaa, e- asioinnista tulee arkipäivää.
Merja Wirman
Enterin vertaisopastaja
Kiitos Merja :)
VastaaPoista