Sivut

maanantai 30. marraskuuta 2020

Opastamme etänä sinulle sopivalla tavalla

piirros

“Uudenkarhea iPad takkusi vain muutamia kuukausia käyttöönotosta. Selaimessa luettu päivälehti ei sallinut zoomausta, vaan heitti jatkuvasti työpöytätasolle, pyysi PINiä, ruutu musteni, ja ratas pyöri. Aargh! Tilasin ENTERin etäopastajan, tämä soitti kohta, ja ryhtyi pitemmittä puheitta opastamaan. Kaikki meni sujuvasti puhelimessa ilman etäyhteyttä laitteeseen.” 

 

Enterin digiopastuksissa kysytään neuvoja niin uusien laitteiden käyttöönotosta, laitteen hankinnasta, laiteasetuksista kuin erilaisten ohjelmien ja palveluiden käytöstä. 

 

Koronatilanteen pahentuessa Enterin lähiopastukset on jouduttu toistaiseksi sulkemaan (30.11. alkaen), mutta opastaminen ja auttaminen eivät siihen lopu. Vertaisopastajamme ovat edelleen tavoitettavissa puhelimitse ja haluavat ratkoa digipulmia jatkossakin, joko keskustellen, sähköpostitse tai videoyhteyden avulla. 

 

Opastaja ei pyytänyt minua jäljittelemään kehotuksin ”paina tästä”, vaan neuvoi teknisiä asioita ymmärrettävästi. Pystyin luomaan mielikuviini mallin miten toimia jatkossakin. Opastus oli henkilökohtainen, vuorovaikutus reaaliaikainen, ongelmat saatiin ratkaistua nopeasti. Samalla säästyi aikaa ja matkakustannukset jäivät pois. Sain asiantuntijan opastusta, ilmaiseksi. Tällaisten kokemusten jälkeen kynnys kaupalliseen neuvontapalveluun ja matkustamiseen sen saavuttamiseksi on korkea. Eläköön ENTERin etäopastus!” [Asiakaspalaute]

 

Opastustilanne on ennen kaikkea kahden ihmisen kohtaamista. Etäopastajat kertovat, että he pyrkivät kuuntelemalla saamaan selville mahdollisimman tarkkaan, mihin pulmaan opastettava hakee apua. Haastavuutta joskus tuo se, että tietotekniikan kieli on monelle vieras. Ymmärrämmekö sanat samalla tavoin? Kun opastaja kysyy: ”Luetko selaimessa?”, opastettava saattaa ihmetellä: ”Mikä on selain?” Kielen kanssa on omat haasteensa ja jos näköyhteyttä ei ole niin eleet eivät välity. Etäopastuksessa tilanteen lukeminen on välillä opastajalle salapoliisihommaa. 


Olen korona-aikana saanut etäapua 3-4 kertaa. On pakko ihailla opastajien kärsivällisyyttä, koska itselläni sitä on selvästi vähemmän. Ei ole aivan helppoa rakentaa puhelimessa lupsakkaa ilmapiiriä tuntemattoman ihmisen kanssa, joka kärsimättömänä pyrkii keskeyttämään opastajan puheen.” [Asiakaspalaute]

Etäopastusta ei tarvitse pelätä. Puhelimitse voi kysyä apua niihin samoihin kysymyksiin, kuin lähiopastuksessakin. Jos ongelman sanoittaminen on hankalaa, ei hätää, opastajamme ovat kärsivällisiä! He osaavat kysyä tarkentavia kysymyksiä ja rajata aihetta niin, että hoidetaan pala kerrallaan kuntoon.


Opastaja antoi palautetta: Lähiopastuksessa lokakuulla opastettava kertoi luontevasti osallistuvansa taloyhtiön kokoukseen Teamsilla, toinen halusi Zoomin asetusten tarkistamista englannin tuntia varten ja kolmas kiirehti kotiin osallistumaan joogaan Zoomin välityksellä. Ikäihmisten rohkeus ja taito käyttää etäyhteyksiä vaikuttivat kasvaneen. Tämä lisää etäopastuksen kysyntää.


Suurin ero lähi- ja etäopastuksen välillä on selvä: Etäopastuksessa ei tarvitse lähteä mihinkään! Se on suuri plussa ja sillä säästää paljon aikaa. Etänä voi opastaa ja saada opastusta kotoa tai vaikka mökiltä käsin, kunhan on välineet ja nettiyhteys. Ruudun edessä voit olla juuri sellaisena kuin olet. Korona-aikana etäopastus on myös turvallinen tapa toteuttaa opastusta.



Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry:n vapaaehtoiset seniorit etäopastavat toisia senioreita tieto- ja viestintätekniikan käytössä. Opastusten aiheet voivat koskea monipuolisesti laitteita ja ohjelmia. Varaa rohkeasti etäopastusaika, vaikka kysymyksesi olisi todella pieni! Etäyhteys on helpoimmillaan puhelu. 


Etäopastuksen pyyntölomake https://www.entersenior.fi/enter-opastaa/etaopastus/ 

Huomaathan: etäopastus on joulutauolla 18.12.2020 - 10.1.2021 



Työryhmä:
Eija Kalliala, Sirkku Nyström, Juulia Andersson ja Aulikki Uusitalo-Kasvio

Kirjoitusta varten haastateltiin Enterin etäopastajia Jukka Huhtasta ja Hanspeter Kunzia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.