Tämä tarina
syntyi, kun olin auttamassa kaveria taloyhtiön nettiverkkoon liittymisessä.
Vastaavanlaisesta toimintatavasta puhuttiin äskettäin Elisaan liittyen. Tässä
oli kumminkin kyseessä toinen operaattori.
”Hei
operaattori. Me ollaan pohtimassa, josko ottaisimme käyttöön taloyhtiössämme
olevan laajakaistan. Mites se saadaan käyttöön ja mitä se maksaa?”
”Hei. Kiva
kun soititte. On varmasti viisasta ottaa laajakaistakäyttöön. 100:n megan nopeus
maksaa 19,50 kuukaudessa ja siihen tulee mukaan modemi, jolla saadaan aikaan
myös wifi.”
”Mites, kun
oomme kuulleet talolaisilta, että yhteyden saa myös veloituksetta, eli että
joku yhteys sisältyy vastikkeeseen?”
”Joo.
kröhömkröhkröh. Silloin tarvitaan modemi, joka maksaa 200 euroa ja yhteys ei
ole hyvä. Tein teille hyvän tarjouksen äsken. Se on vain minulta, ja vain
teille. Päätökset pitäisi tehdä nyt heti. Voitte miettiä hetken. Soitan puolen
tunnin kuluttua. Onhan numero tämä ?”
Soittoa ei
kuitenkaan koskaan tullut. Ja niin oli hyvä. Molemmat välttyivät pahalta
mieleltä.
Kun asiaa
ryhdyttiin tutkimaan soittelemalla isännöitsijälle ja kaivelemalla nettiä, niin
tuli outo olo. Yrittikö myyjä pikkusen huijata meitä.
Lähtiessämme
keskusteluun, taloyhtiö paikannettiin ja todettiin siellä olevan operaattorin
laajakaista. Myyjän toiminta keskittyi vain kalliimman ratkaisun myyntiin.
Niin sanottu tarjoushinta oli kuitenkin tasan tarkkaan hinnaston mukainen hinta.
Mitään oma-aloitteista mainintaa 10 MB:n ilmaisesta mahdollisuudesta ei tullut.
Muuta kuin kommentti siitä, että se ei ole hyvä ja siihen tarvitsee vielä ostaa
kallis 200 euron reititin/modemi päälle. Hinnaston mukaan modemi maksoi 127
euroa.
Myyntityössä
yleensä on tärkeätä yrittää hahmottaa asiakkaan tarpeet. Meidän tapauksessamme
tarpeet olivat verkkopankki, gmail, erittäin pienimuotoinen surffailu ja Yle
Areenan katselu satunnaisesti. Näihin asioihin ei puhelussa paneuduttu
ollenkaan. Tarpeisiin lähes varmasti riittää 10 MB yhteys. Ja jos ei riitä,
niin nopeuden saa helposti ja
nopeastikin nostettua. Lisäksi myyjä varmasti vielä kiittää tilauksesta.
Tapauksessamme
myyjä teki provikatyötään, eikä ostaja tarkkaan tiennyt mitä oli ostamassa eikä
myöskään tiennyt vastikkeeseen kuuluvia palveluita.
Tai paremminkin ostaja ei
tiennyt mitä muuta pitäisi ostaa kuin nettiyhteys talon verkkoon. Tapahtumat
kulkevat tällaisessa tapauksessa monesti myyjän ohjauksessa. Tarvitseehan hänen
saada voita leivän päälle. Senioriasiakkaan kannalta asia ei kuitenkaan ole
ihan ok.
Käsitteetkin outoja
Kun näissä
yhteyksissä aletaan puhua megabiteistä, wifeistä, modemeista jne, niin
seniorilla menee monessa tapauksessa sormi suuhun. Ainoa megaalkuinen sana,
joka saatetaan tuntea on megafoni, mutta se ei tässä tapauksessa paljoa
auta. Myöskin selkeiden neuvojen saanti ostotilanteeseen on monelle vaikea asia.
Ympäristössä ei ole henkilöitä neuvoja antamaan eikä omaa toimintaa osata
muuntaa megoiksi ja wifeiksi.
Seurauksena
tilanteesta on, että seniori-ikäisillä on useasti kotona tai puhelimessa käyttötarpeeseen
nähden ylimitoitettu nettiyhteys, joka on sitä myötä myös kalliimpi. Kyse ei ole kuin
15–20 eurosta kuussa, mutta vuodessa se on jo 150 – 250 euroa.Uskon, että näitä
senioreita on paljon. Jos heitä on 100 000 tai 200 000 tai 300 000,
niin jokainen voi laskea, minkälaisen potin operaattorit keräävät palveluista,
joita heidän ei tarvitse tuottaa.
Viisaiden
yksityiskohtaisten neuvojen antaminen ostoaikeissa oleville on vaikeaa.
Lähtökohtana tulisi aina olla, että kysele kaverilta, naapurilta, taloverkoista
isännöitsijöiltä ja tietysti Enteristä sekä sen alueellisilta sisaryhdistyksiltä.
Pyri saamaan itsellesi selkeät arvot hankinnassa olevalle palvelulle. Ja
suhtaudu erittäin epäilevästi kaikkiin lisäpalveluihin ja -härpäkkeisiin joita
myyjä kaupanteon yhteydessä tarjoaa.
Taloyhtiöiden
verkkojen osalta hyvä lähtökohta on, että 10 MB yhteys riittää hyvin
peruskäyttäjälle ja sillä katselee jopa netin kautta leffoja ja muuta ohjelmaa.
Myös on hyvä muistaa, että näissä yhteyksissä pienestä saa helposti isomman,
mutta päinvastoin on vaikeampaa.
Raimo
Anttila
Enterin vertaisopastaja
Enterin vertaisopastaja
Ikinörtin lisäys:
Mitä ovat selain, käyttis ja wifi? Digitreenien sanastosta löydät satojen arkisten digisanojen selkeät selitykset. Hae termiä kirjakielellä, puhekielellä tai vaikka englanniksi!
Lisäksi on vielä auki keissi, jossa käsiteltiin myös yrityksille myytyjä 100-megaisia yhteyksiä. Siinä on todettu, että nopeus on keskimäärin (tarvittaessa) lähempänä 10 megaa, mutta veloitus on koko ajan 100 megan mukaan.
VastaaPoistaIhan turha ostaa yli 50 megan liittymää koska se on maksiminopeus nykyverkoissa käytännössä ja sillä normikäyttö videoineen toimii ok . Joku 300 megan tai yli yhteys on pelkää huijausta .
VastaaPoista1. talolaajakaista kaikkiin asuntoihin, https://www.elakeliitto.fi/blogit/seniorin-vinkki-talolaajakaistasta
VastaaPoista2. 8 Mbit/s riittää jopa 2 henkilön talouteen
3. rahan suhteen, katsokaa www.entersenior.fi esityssivut "Rahan säästö nettiliittymissä"