torstai 2. syyskuuta 2021

Utopiaa ja dystopiaa - digiopastuksen tuleva vuosikymmen

 “Opastuksen utopia on tilanne, jossa käyttäjät ovat niin tottuneita netin ja siihen liitettyjen laitteiden käyttöön, että Enter on pelkkä ompeluseura, jossa muistellaan vain menneitä "hyviä" aikoja.”

Eli oikeastaan helppokäyttöisyyden utopia on Enterin opastajille dystopia eli kauhukuva: aika jolloin ei pääsisi enää vertaisopastamaan!  

HKM:Ompeluseuran kävelyretki Munkkiniemeen; maalaus Forslund Olga, Tekijä 1916
Ompeluseuran kävelyretki Munkkiniemeen - Olga Forslund 1916 
Kuva: Mari Valio /Helsingin kaupunginmuseo

Onneksi Enterissä kuitenkin nähdään, ettei meistä vielä seuraavaan kymmeneen vuoteen tule tarpeetonta. Opastajat pitävät todennäköisenä, että seniorikäyttäjien perustaidot tulevat hieman parantumaan, koska moni viisikymppinen joutuu työssään käyttämään tietokoneita ja omistaa älypuhelimen.

Mutta moni ei tarkoita kaikkia! Ja eläkkeelle jäädessä tilanne tulee olemaan samanlainen kuin nytkin: työaikana ongelmat heitetään työpaikan helpdeskille ja yhtäkkiä eläkkeellä pitäisikin ratkaista kaikki ongelmat itse. Käyttöjärjestelmät, sovellusversiot ja tietoturva-asiat muuttuvat säännöllisesti, joten uusien asioiden kanssa tarvitaan tulevaisuudessakin vertaisopastajia ja muuta digitukea.

“Opastuksen lähitulevaisuudessa varmaankin tulee ymmärtää lisää esineiden internetistä (IoT, Internet of Things), koska se vääjäämättä tulee 5G-verkkojen myötä myös kadulle. Kotona laitteiden tietoturva on yhtä hyvä kuin kotiverkon tietoturva. Oleellisinta on saada ihmiset ymmärtämään tietoturva kokonaisuutena, ei laitekohtaisena erikoisuutena.”

Kuinka paljon sitten opastuksella hoidetaan 10 vuoden päästä jääkaappien ja pesukoneiden liittämistä kotiverkkoon? Tai miten kännykkäsovelluksella katsotaan jääkaapin sisältö kaupassa ollessa? On jännä nähdä, miten laitteet kehittyvät ja millaista hyödyllistä teknologiaa saamme tulevaisuudessa käyttöömme.

kuvituksena IoT-keittiö
Poster vector created by macrovector - www.freepik.com

Senioreiden digituen tarve on tunnistettu jo pitkään, mutta DVV:n kartoituksen mukaan myös nuoret kaipaavat opastusta digitaitoihin ja helppokäyttöisempiä palveluita (Nuorten digitaidot -kartoitus 2021  pdf-tiedosto avaa uuden ikkunan). Kaikki me digituen kentällä toimivat jaammekin varmasti saman toiveen: että kymmenen vuoden päästä laitteet ja palvelut olisivat helppokäyttöisempiä ja että jokaisella palvelulla olisi hyvä ohjeistus sekä toimiva monikanavainen asiakaspalvelu/ oma digituki. Se helpottaisi myös vertaisopastajien hommia.

Palataan vielä opastajien dystopiaan eli opastustoiminnan loppumiseen: Maanantaina 30.8. opastajien kauden aloituksessa kysyimme, mitä opastustoiminta heille merkitsee. Vastauksissa korostuivat teemat: harrastus, auttaminen, oppiminen ja yhteisöllisyys. Opastus on siis sekä opastajalle että asiakkaalle myös paljon muuta kuin pelkkä ongelmanratkaisutilanne - se on tärkeää sosiaalista kanssakäymistä, joka kannustaa molemminpuoliseen oppimiseen.

sanapilvi

Teksti Juulia Andersson
Sitaatit ENTER ry:n vertaisopastajat



1 kommentti:

  1. IoT:llä on vielä pitkä matka kotien laitteisiin (hyöty olematon). Uusien "hype" innovaatioiden odotetaan tupsahtavan heti seuraavan vuoden alkupuoliskolla kun niitä tiedotusvälineissä esitellään.
    Yhtenä esimerkkinä on USB liitäntä jota hehkutettiin jo 90-luvun alkupuolella kaiken muuttavaksi oheislaitteiden liitäntä tekniikaksi, kesti kymmen vuotta ennen kuin USB oheislaitteita alkoi olla yleisesti saatavilla.
    PC emolevyihin niitä tuli jo ErgoPro Mikro Mikkoihin Kilon tehtaalla -94 tienoilla.
    Menee noin 10v ennen kuin tekniikka on (ja sille keksitään käyttö) niin kypsynyt ns. consumer käyttöön, teollisuudessa kehitys on huomattavasti nopeampaa, koska todellinen tarve kiihdyttää kehitystä.
    Toinen esimerkki on miten hitaasti PC tuli koteihin, puhuttiin että mihin sitä tarvitaan, no ruoka resepti voisi olla koneella (varsin epämukava käyttö verrattuna paperilla olevaan)
    Kolmas esimerkki on tässä:
    https://yle.fi/uutiset/3-10985702

    VastaaPoista

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.