Ennakokäsitys toisensa perään romuttui positiivisesti:
Yleisvaikutelma oli kutsuvan pimeä. Tapahtumahallien lähes mustaa ilmettä valaisivat ainoastaan isot screenit ja tuhannet kiiltomatojen kaltaisesti tuikkivat koneiden näytöt.
( Pimeyden vuoksi osa kuvistamme on himmeitä ja epätarkkoja.)
Jo ennen tarkempaa tutustumista iski alitajuntaan ajatus: Mielettömän hyvin ja kurinalaisesti organisoitu tapahtuma! Tämä ajatus vain vahvistui kierroksen myötä ja siihen liittyi kokemus hyvästä yhteishengestä ja iloisesta fiiliksestä.
Tuntui uskomattomalta, että tietokoneiden poistoilmasta huolimatta ilma halleissa oli viileää ja raikasta. Käytävät olivat roskattomia – ei tyhjiä pizzalaatikoita tai juomatölkkejä.
Valtavassa pelihalissa konepaikat olivat suorissa riveissä ja reunoille jäi selkeät käytävät. Meidän ikäihmistenkään ei tarvinnut pelätä kompastumista johtoihin, sillä johdotukset olivat tietokonepaikkakohtaisia. Makuupussialue oli selkeästi omalla seinustallaaan - ainakin näin päiväsaikaan.
Assembly-organisaation Sara Järvinen - pelaaja itsekin - esitteli meille tapahtuman monipuolisesti ja mukaansa tempaavasti. Kierroksemme kesti 1,5 tuntia ja tämän jälkeen oli vielä aikaa tutustua omatoimisesti tapahtumaan.
Aloitimme kierroksen pelihallista, jossa muutama tuhat pelaajaa tai koodaaja istui ständillään keskittyneesti. Voisi luulla, että koneista lähtisi kauhistuttava kakofonia, mutta äänimaisema olikin ihan ok. Osallistujat näyttivät työskentelevän kuulokkeet päässään, joten koneiden äänet eivät tavoittaneet kaiketi edes naapuria. Vierailumme oli myös ajoitettu siten, että areenoilla ei ollut meneillään kilpailuja ja vain harvalla screenillä esiteltiin tuloksia. Kaikki osallistujat eivät olleet vielä saapuneet Messukeskukseen, mikä osaltaan selitti kohtuullista yleishälyä.
Saran kertoi osallistujista vain noin 30% olevan tyttöjä, heidän määränsä kylläkin on lisääntymässä. Enterin ryhmän koko oli 21, joukossa oli vain neljä miestä, naisia 17. Saran mukaan onkin harhaluulo, että tietokonepelien pelaajista suurin osa on poikia. Nykyisin tyypillinen pelaaja on noin viisikymppinen somen pelejä harrastava nainen!
Toinen harhaluulo on, että kaikki pelaajat ovat huonoryhtisiä nörttejä. Olikohan meillä jonkinlaiset ”isovanhempi-suodattimet” silmillämme, sillä näimme pääasiassa reippaita, ryhdikkäitä ja iloisia nuoria. Sara korosti Assyn olevan sosiaalinen tapahtuma. Monet tulevat Assemblyyn tapaamaan kavereitaan, joiden kanssa he ovat pelin välityksellä yhteydessä paljon. Assembly saattaa olla heille ainoa mahdollisuus vuodessa fyysiseen tapaamiseen, koska he asuvat kukin eri puolilla Suomea tai maailmaa.
Tapahtumassa on myös yhteiskunnasta syrjytyneitä pelaajia. On merkittävä asia, että he ovat lähteneet liikkeelle, tulleet toisten joukkoon. Tapahtumassa ollaan vuorvaikutuksessa toisten pelaajien kanssa, kilpaillaan ja ehkä jopa ystävystytään. Tämä voi muuttaa nuoren elämän suunnan.
eSports-osasto sai meidät ikäihmiset ihan liekkeihin. ”Elektroninen urheilu (eng. eSports tai e-sports) on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Elektronista urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossakin riippuen pelistä ja pelimuodosta. Tavallisimmat eSports-pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin, eli genreen.” Katso näistä selkeä kuvaus osoitteessa www.seul.fi/esports/
Suomen elektronisen urheilun liiton SEUL ry:n hallituksen pj Erkka Jouste esitteli meille kilpapelaamisen periaatetta ja liiton toimintaa. Enteriläisillä oli Erkalle runsaasti kysymyksiä ja ihme, ettei kukaanlopulta kysynyt, onko Enter ry:n mahdollista liittyä SEULin alaisuuteen kehittämään ikäihmisten eSportsia.
Ryhmästämme muutamat olivat tutustuneet jo aiemmin e-urheiluun, ainakin Anja Blomstedt oli katsonut YLEltä edellisenä päivänä Counter strike –pelin loppuottelua Suomi-Puola, jonka Vieraat voittivat. Anjan mietteitä jutun loppupuolella.
Istahdimme pro-pelikatsomoon keskustelemaan ja ihailemaan upeaa pokaalia, joka oli odottamassa StarCraft II-peliturnauksen voittajaa.
Viereisessä kuvassa Enterin "pelimiehet" Kari Lahti (oik) ja Raimo Anttila. Kari suorastaan hehkui innostusta vaihtaessaan Saran kanssa kokemuksiaan peleistä - heillä oli samat suosikkipelit.
Kari järjestää senioripelaajien kerhoa ja opastuksia. Näistä ilmoitetaan Enterin Tapahtumakalenterissa, kunhan toimintamme taas käynnistyy syyskuulla täydellä teholla.
Tapasimme aidon pro-pelaajan. Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä opiskeleva Vesa ”Welmu” Hovinen on osa-aikainen ammattipelaaja, joka kiertää menestyksellä maailmalla pelaamassa StarCraft II-peliä.
Sara kertoi elektronisen urheilun olevan erityisesti Etelä-Koreassa niin suosittua, että pelaajat ovat suuria tähtiä. He ovat jopa suosittujen laulajien idoleita. Vesa saa kulkea Suomen kaduilla rauhassa, mutta jo Ruotsissa hänet kyllä tunnistetaan. Vesa muutti reippaalla olemuksellaan ja sosiaalisella esiintymisellään mielikuvaamme pelaajista.
Kun nuori linnoittautuu huoneeseena tietokoneen kanssa, ajattelemme hänen pelaavan ”niitä räiskintäpelejä”. Kuitenkin tämä maailma on monenlaisia mahdollisuuksia täynnä. Se käy esille Assemblyn kilpailusarjoista: Lyhytelokuva -kompo on tarkoitettu animoiduille ja tietokoneanimoiduille lyhytelokuville, Graffiikakompoissa on tarkoitus esitellä visuaalista taidetta, uutuutena on Valokuvakilpailu, Musiiikkikilpailuissa on useita sarjoja. Demoscenessä on kyse reaaliaikaisesta taiteesta: ohjelmoijien, muusikoiden ja graafisten taiteilijoiden yhteistyöstä ja siitä syntyvistä uskomattomista audiovisuaalisista esityksistä, demoista, jotka pyörivät reaaliajassa. Reaaliaikakilpailut ovat tärkeimpiä Assemblyjen kilpailuista. Demot ja intro-kompot ovat ohjelmoijien kilpailuja. http://www.assembly.org/demoscene
Ryhmästämme Anja Blomstedt oli seurannut Ylen lähettämää kilpailua demo compo, jonka finaalissa nähtiin kansainvälisiä joukkueita. Kyseiset demot ovat tietokoneelle ohjelmoituja visuaalisia, usein abstrakteja esityksiä, joissa tärkeänä osuutena on myös musiikki ja rytmi. Joissakin myös aatteellista tai runollista sanomaa. Kaunista – sanoo Anja ja suosittelee katsomaan esimerkiksi Andromedan demoja YouTubesta. Katso ainakin demokilpailun voittaja, kyseisen kreikkalaisen Andromeda Software Developmentin video
Sara, Erkka, Vesa ja muut kohtaamamme assyläiset tekivät valoisuudellaan meihin vaikutuksen. He kaikki esiintyivät levollisesti, kuuntelivat ja antoivat meille aikaansa - stressistä ei näkynyt häivähdystäkään, vaikka varmaan heillä oli hoidettavia asioita jonoksi asti. Kunpa nämä nuoret ihmiset levittäisivät tällaista mallia työelämän konkareille.
Assemblyn käyttäytymisohjeissa sanotaan: ”Partyillä on loppupeleissä kyse sinusta ja muista 1000 tyypistä. Tapahtumassa ei ole henkeä, jos sitä ei tehdä. Ota huumori mukaan äläkä stressaa turhista. Olethan tullut pitämään hauskaa, etkä hermoilemaan. Partyilla on aina viiveitä, pieniä ja isoja ongelmia ja jopa katastrofeja, mutta me teemme parhaamme, että viikonloppusi on mukava.”
Kaarina Buure-Hägglund tiivisti vierailumme :” Tuntui kuin olisi tutustunut uuteen maailmaan!
Käynti oli innostava ja virkistävä, ja tapaamamme henkilöt mullistivat ennakkoasenteet peli-ihmisistä.
Kaikki ryhmällemme puhuneet olivat iloisia, rentoja ja valloittavia.”
Kiitos ASSEMBLY Organizing - Kiitos Sara, Erkka ja Vesa!
Erityiskiitos vierailun järjestämisestä Helsingin Pelitalon Hannes Pasaselle ja Sebastian Sihvolalle!
Kiitos myös Enterin Kari Lahdelle ja Raimo Anttilalle!
Enter-ryhmän puolesta Aulikki Uusitalo-Kasvio
Kuvat: Juulia Andersson, Anja Blomstedt, Irmeli Kolehmainen, Unelma Krakau, Seija Liljeblad ja Aulikki Uusitalo-Kasvio
Todisteeksi jälkipolville vielä pari kuvaa ryhmästämme
Erityinen kiitos Assemblyn vierailun järjestämisestä kuuluu Helsingin Pelitalon Hannes Pasaselle ja Sebastian Sihvolalle, jotka ehdottivat tutustumiskäyntiä Assemblyyyn, kutsuivat meidät sinne ja järjestivät vierailun. Syksyn aikana on myös suunnitteilla vierailu Pelitaloon, jossa pääsisimme tutustumaan erilaisiin tietokonepeleihin Hanneksen, Sebastianin ja Pelitalon nuorten opastuksella.
VastaaPoistaTämä artikkeli jo sinällään muutti käsityksiäni tapahtumasta ja tietokonepeleistä. Olipa ilo lukea, että oli hyvin organisoitu peliareena ja että pelaaminen antaa niin paljon. Kiitos kirjoittajille ja kuvaajille!
VastaaPoista