keskiviikko 8. toukokuuta 2019

No signal




Muistan ajan, jolloin opettaja näytti historiakirjan kuvia epidiaskoopilla. Esitys toimi, kun pisti töpselin seinään, litisti kirjan linssin alle ja sammutti valot luokasta.

Kehitys on sitten kehittynyt, mutta olemme sen kanssa jatkuvasti ällistyksen sormi hämmästyksen suussa: Miten auditorion tai neuvotteluhuoneen takimmainen valorivi saadaan sammumaan? - Kuinka ikkunoiden kaihtimet voidaan laskea? - Missä ovatkaan ääkköset?

Nyt kävi näin: Aluksi kiukutteli tilaisuuden vetäjän läppäri, mutta sitähän sattuu. Ryhmätilan hieno parisängynkokoinen näyttö äjötti mustana tai kertoi 'no signal', vaikka sinne olisi pitänyt saada siirrettyä kuva läppärin näytöltä.

Erilaisia lyhennepäisiä johtoja oli läppäriin kinnitettäväksi - joku niistä meni USB-porttiin - toisen johdon päässä oli HDMI-liitin - saattoi olla joku muukin.

Vaihtoehtojen kokeiluun tarvittiin yksi operoimaan läppäriä ja toinen operoimaan sitä näyttöä. Mutta kuva vaan ei tullut. Sitten saatiin Enter-opastaja ryöstettyä viereisestä huoneesta kesken opastustilanteen, mutta päästiin vain pienen pieni askel eteenpäin. Ei kuvaan kuitenkaan.

Ja sitten avautui uusi mahdollisuus, kun Oodin avustuspoikien tuomana apuun saapui ClickShare-dongle.
Tähän on otettava esittely suulla suuremmalla:
"ClickShare  -tukiasema on kytketty valmiiksi näyttöön tai projektoriin ja yhdistään ClickShare-painike koneeseesi ja järjestelmä on käyttövalmis! Painike (USB-dongle) ei edellytä ohjelmistojen lataamista, joten mahdollistaa langattoman esityksen myös vierailevilta tietokoneilta."

Tosin Oodi-poikakin kumarteli sekä näytölle että läppärille hyvän aikaa ennen kuin kuva rävähti näytölle. Aploodien paikka, vaikka ei me taputettu.
Ilmaan jäi leijumaan kysymys: kun tämä on helppoa niin millaista on kun on hankalaa?

Pirjo Salo - Enterin vertaisopastaja

Ps. Ei yhtään yllätä uutinen siitä, että Oodiin on jouduttu organisoimaan lisätyövoimaa auttamaan palvelujen käytössä. Tekniikka on nykypäivänä niin hienoa, että kokenutkin käyttäjä saattaa tarvita apua ainakin ensimmäisellä käyttökerralla. Ja ehkä vielä neljällä seuraavallakin kerralla… Enter hyödyntää runsaasti Oodin tiloja ja palveluja ja iloitsee sen henkilökunnasta, joka on aina valmis auttamaan. Arvostamme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti