perjantai 19. syyskuuta 2014

Oletko jo tutustunut Kansalaisneuvontaan?



Loppuvuodesta 2013 avattua Kansalaisneuvontaa on kuvattu median otsikoissa esimerkiksi näin:
Uusi neuvontanumero yrittää vähentää turhia 112-soittoja
Uusi neuvontanumero vastaa "tyhmiin" kysymyksiin
Neuvontapalvelu vastaa outoihin kysymyksiin
Kansalaisneuvonta apuun viranomaiskiemuroissa
Otsikoista viimeinen ehkä kuitenkin kuvaa parhaiten Valtionkonttorin ylläpitämän Kansalaisneuvonnan päätarkoitusta: ohjata ja neuvoa asiakas sen julkisen hallinnon palvelun luo, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen. Kansalaisneuvonnassa ei siis pysty hoitamaan asiaa eivätkä neuvojat hoida asiaa puolestasi: he kertovat keneen viranomaistahoon sinun tulee olla yhteydessä ja antavat sinulle tarvittavat tiedot, kuten puhelinnumeron, katuosoitteen ja nettiosoitteen.

Tämän lisäksi Kansalaisneuvonnasta saa tukea sähköisten viranomaispalvelujen tekniseen käyttöön. Tekniset ongelmat tarkoittavat sitä, jos jokin nettisivu, lomake tai linkki ei aukea tai ei pääse kirjautumaan sisään palveluun. Kansalaisneuvonnasta ei saa kuitenkaan apua lomakkeiden sisällölliseen täyttämiseen, koska se kuuluu lomakkeesta vastaavalle taholle, kuten Kelalla tai Verohallinnolle.

Viranomaisen näkökulmasta Kansalaisneuvonnan hyöty on se, että se ohjaa asiakkaan suorinta reittiä oikeaan paikkaan ja lisäksi ohjaa asiakasta omatoimiseen palvelujen käyttöön. Kansalaisneuvonta siis pyrkii siihen, ettei asiakkaan tarvitse olla yhteydessä kaikkiin viranomaisiin vuorollaan, silloin kun asiakas kokee epävarmuutta siitä kenelle viranomaiselle asia kuuluu.
Median repimistä otsikoista huolimatta tarkoitus siis ei ole se, että Kansalaisneuvonta vastaa kaikkiin mahdollisiin "tyhmiin" kysymyksiin, joita soittaja keksii kysyä. Ja hätätilanteissa ota aina puhelu hätänumeroon 112.

Kansalaisneuvontaan voit olla yhteydessä
  • Puhelimitse numeroon 0295 000. Palveluun soittamisesta ei tule ylimääräisiä palvelumaksuja, vain normaali puhelinverkkomaksu. Palveluajat ma-pe 8-21 ja la 9-15, arkipyhät suljettu.
  • Tekstiviestillä numeroon 13145. Kirjoita tekstiviestin alkuun kirjaimet Kn
  • Sähköpostitse osoitteseen palveluneuvoja@kansalaisneuvonta.fi
Palvelua saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi
Lisätietoja: www.kansalaisneuvonta.fi
Facebook -sivu: https://www.facebook.com/kansalaisneuvonta

Juulia Andersson

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti