keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Pilaa nettihuijarin päivä! Hanki tietoa kuinka välttyä nettihuijauksilta


Itseopiskelu ja oman tiedon kartuttaminen parasta ennaltaehkäisyä nettihuijausten välttämisessä


Olen Jaana Savolainen ja toimin Kuluttajaliitossa Huijarit kuriin! -hankkeessa projektikoordinaattorina. Hanke toimii (2019-2021) STEA:n avustuksella ja tavoitteena on nettihuijausten ennaltaehkäisy koulutusten, tiedottamisen ja neuvonnan keinoin.

Uutena toimintamuotona aloitin 1.4.2020 nettihuijausaiheiset webinaarit – Huijausinfon keskiviikkowebinaarit, jotka koulutusten tavoin ovat kaikille maksuttomia ja avoimia. Lisätietoa webinaareista saat Kuluttajaliiton sivuilta https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/huijarit-kuriin/keskiviikkowebinaarit/

Tunnistatko digihuijauksen?
Tiedätkö mitä tehdä, jos luottokorttisi tiedot varastetaan?
Kannattaako tarkistamatta osallistua tutun näköisen yrityksen kilpailuun, jossa luvataan palkinnoksi ilmaiseksi vuoden ruuat?
Vaikuttaako verkkokaupan tarjous liian hyvältä ollakseen totta?
Saitko sosiaalisessa mediassa kaveripyynnön täysin vieraalta ulkomaalaiselta henkilöltä?

Netin huijarit käyttävät hyväkseen ihmisten hyväntahtoisuutta ja auttamishalua, yksinäisyyttä ja tietämättömyyttä sekä näinä koronavirusaikoina ihmisten pelkoa ja epätietoisuutta. Huijarille kaikki keinot ovat sallittuja ja tavoite on hyötyä taloudellisesti ja saada uhri luovuttamaan tärkeitä tunnuksia tai lähettämään rahaa välittämättä uhrille aiheutuvasta haitasta.

Digitaidot ja medialukutaito ovat tärkeässä asemassa digihuijausten ennaltaehkäisyssä

Kyky tunnistaa huijaus, huolellisuus, tarkkuus ja maltti ”klikkauspäätöksissä” auttavat hyödyntämään internetin suomia mahdollisuuksia sekä toimimaan turvallisesti ja rohkeasti verkossa.

Netti antaa hyvät mahdollisuudet meille kuluttajille saada tietoa tai hoitaa asioita. Kuinka helppoa onkaan tehdä kotisohvalta verkkokauppaostoksia tai pitää yhteyttä videopuhelun avulla kaukana asuviin sukulaisiin ja ystäviin. Sähköpostilla hoituu monta asiaa ja erilaisia nettiin ”valuneita” palvelujakin voi käyttää itselleen sopivana ajankohtana.

Vaikka netti toimii oivallisena paikkana tehdä ostoksia ja hoitaa asioita niin on hyvä tiedostaa, että siellä ovat myös huijarit. Suurin osa netissä tavaraa ja hyödykkeitä myyvistä yksityishenkilöistä ja yrityksistä ovat rehellisiä. On kuitenkin hyvä tiedostaa huijatuksi tulemisen mahdollisuus ja olla tarkka ja huolellinen. Lankeamme huijauksiin, koska emme tunnista niitä. Mahdollisesti meillä on kiire ja tehdään ”klikkauspäätös” ajattelematta asiaa loppuun asti. Huijarit kehittävät jatkuvasti uusia tapoja, miten saada ihmiset lankaan. Toisin sanoen, huijareilla toimii jatkuva ”tuotekehitys”. Tämän takia meidän tulee olla tarkkana ja tietoisia siitä, miten huijarit toimivat. Ja kannattaa muistaa, että huijarilla on aina kiire!

Kirjastoilla, kylätaloilla, kumppanuuskeskuksissa, palvelutaloissa ja muissa kokoontumispaikoissa vapaaehtoisten digiopastajien tarjoamat opastukset ovat normaalioloissa tärkeässä roolissa. Keväällä 2020 digiopastusta annetaan etävälitteisesti koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi. ENTER ry:ltä voi pyytää digitukea jättämällä etäopastuspyynnön, muita Uudenmaan etädigitukitoimijoita löytyy Suomidigi.fi -sivuston listauksesta.

Digiopastajien tuella voi kehittää omia taitoja erilaisten digilaitteiden käytössä kuin myös saada neuvoa ja tietoa, kuinka tunnistaa netissä olevat huijaukset välttyäkseen niiltä mahdollisimman hyvin. Lisäksi opastajilta saa myös tietoa, kuinka tulee toimia, jos epäilee huijarin saaneen mm. luottokortin tiedot tai on menettänyt huijauksen sattuessa rahaa.
Paras keino itse ennaltaehkäistä huijatuksi tulemista on oman tiedon kartuttaminen, kuinka netissä asioiminen on turvallista. Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke tarjoa mahdollisuuden itseopiskeluun. Olemme koonneet verkkosivuillemme itseopiskelupaketin yleisimmistä netissä tapahtuvista huijauksista sekä ohjeet, miten tunnistat huijauksen ja kuinka toimia, jos tulee huijatuksi . Voit verkossa opetella asioita omassa tahdissa ja juuri silloin kun se sinulle parhaiten sopii.

Lisäksi hanke on tuottanut videon, jossa käydään läpi yleisimmät nettihuijaukset ja annetaan ohjeita, kuinka niiltä voi välttyä. Saat tietoa, miten toimia, jos olet itse tai läheisesi on tullut huijatuksi. Video löytyy Kuluttajaliiton huijausinfon sivulta https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/huijarit-kuriin/tietoa-digihuijauksista/

Lopuksi kertaus:
  • Ole huolellinen ja tarkka
  • www-osoite tulee olla muotoa https://...
  • Älä mene mukaan huijarin kiireeseen
  • Tarkista asioita, terve epäily on itsesuojelua
  • Hälytyskellojen pitää soida, jos nettirakas pyytää rahaa!
  • Jos joku kuulostaa liian hyvältä tai pahalta ollakseen totta, se ei yleensä ole totta
  • Vahingon sattuessa, älä jää yksin! Soita Kuluttajaliiton neuvontapuhelimeen https://www.kuluttajaliitto.fi/neuvontapalvelut/huijaukset/

Turvallista ja antoisaa nettisurffailua ja ollaan kuulolla! Jaa tietoa kaverillekin!
Kunhan koronavirusepidemia on selätetty, tavataan taas koulutuksissa ja siihen asti keskiviikkowebinaareissa!

Hyvää kevättä kaikille!
Ystävällisin terveisin, Jaana Savolainen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti