Tervetuloa seniorien pelitapahtumaan
Kampin palvelukeskukseen 14.11.2016 kello 14.30 -16.30
kokeilemaan erilaisia
tietokonepelejä!
Esillä on pelejä eri
tarkoituksiin: viihteeksi ja ajanvietteeksi, muistin aktivointiin,
oppimiseen, fyysisen kunnon ylläpitoon, yhdessä olemiseen ja
yhteisöllisyyteen. Tutustuttavana on niin tietokoneelle, tabletille kuin kännykällekin
soveltuvia pelejä. Myös konsolipelejä ja virtuaalilaseja pääsee kokeilemaan.
Tapahtuman järjestää
ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry. Mukana ovat myös Enterin yhteistyökumppanit
Senioriverkko, Lähiverkko-projekti,
SeniorSurfSuomi, Arpa-projekti, Miina Sillanpään säätiö/ Muistiliitto ry, Vanhustyön
keskusliitto, Verkosta virtaa! -hanke sekä Helsingin
kaupunginkirjasto.
|
Tässä jutussa osa tapahtuman enteriläisistä peliesittelijöistä kertoo etukäteen suosikkipeleistään.
Enemmistö on äly- tai pulmapelejä, mutta mukana on myös muutama strategiapeli.
Äly- ja pulmapelit
Älypää
Tietokoneen pasianssi
on tuttu lähes kaikille. Ilkka
näyttää pelitapahtumassa, että pelkkää selainta
käyttäen voi pelata kymmentä
eritasoista pasianssia. Hän esittelee siellä Windows-läppärillään Älypää-sivuston
(www.alypaa.com) pelejä. Niitä voi pelata melkein kaikilla
kännyköillä, tableteilla ja tietokoneilla.
Älypää houkuttelee
pelaajia tarjoamalla monia erilaisia pelivaihtoehtoja. Sivustolta löytyy
pasianssien ohella myös paljon muunlaisia ajanvietepelejä kuten Miinaharavaa,
Mahjongia, Tetristä ja palikkasijoittelua. Myös asiakysymyspelejä löytyy.
Valittavana on niin helppoja, keskivaikeita kuin vaikeitakin pelejä käyttäjän
kulloisenkin kiinnostuksen mukaan. Pelit ovat ilmaisia, mutta mainoksin
höystettyjä.
Ilkka suosittelee Älypään pelejä jokaiselle:
”Älypää tarjoaa kaikille kaikenlaista, ja erityisesti virkistystä ja
muistiharjoitusta aivan aloittelijoillekin. Jos muihin pelaajiin vertaaminen
kiinnostaa, voi sivustolle tehdä nimimerkin ja sillä voi sitten päästä jonkun
pelin kohdalla julkiselle listalle asti.”
Älypää –
sudoku, tietovisat
Myös
Raimo on Älypään ystävä. Useimmiten hän pelaa sudokua ja tietovisoja.
Hän kertoo, miksi älypelit kiinnostavat: ”Tietokoneiden ulkopuolellakin ratkon
mielelläni sanaristikoita ja sudokuita. Minun elämäntyyliini tällä hetkellä
sopivat tuonkaltaiset pelit. Ne voi aloittaa milloin tahansa ja yhtä hyvin
jättää lepäämään, kun muuta asiaa tulee mieleen. Palaaminen pelin pariin
onnistuu hyvin helposti, koska ei juurikaan tarvitse muistaa, mitä edellisellä
kerralla tuli tehtyä.
Tietokoneella
näiden pelien pariin piipahdan, kun olen askarrellut / surffaillut koneella
jotain muuta. Ennen koneen sulkemista voi pyöräyttää jonkun sudokun, käydä
lävitse muutaman tietovisan tai tunnistustehtävän. Ja lopuksi onnitella itseään
siitä, että tiesi / osasi / oppi taas jotain uutta.”
Älypää - shakki
Älypää-sivustolta
löytyy myös shakki, jota Risto esittelee.
Shakkia pelataan konetta vastaan, joten pelissä saa vaivata omaa päätään ja
yrittää olla ovelampi kuin kone.
Forest Home
Nina haluaa kertoa Forest Home’sta. Sen voi ladata
ilmaiseksi iPhoneen, iPadille ja Android-laitteille. Peli sopii
lapsenmielisille aikuisille siinä missä lapsillekin. Peli kehittää
keskittymistä ja ongelmanratkaisukykyä sekä vaikkapa kosketusnäytön käyttämistä.
Forest Home on peli, jossa eläimet pitää saattaa
koteihinsa niin, etteivät niiden reitit mene ristiin. Peli alkaa hyvin helposta
tasosta, kahdella eläinhahmolla sekä selkeällä kuvallisella ohjeella, miten
reitti tulee piirtää sormella näytölle. Nina kuvaa pelin haasteita: ”Kun
siirtoja on rajoitettu määrä, yritäpä piirtää koko reitti yhdellä vedolla!”
Peli etenee pelaajan taitojen mukaan tasolta toiselle ja aikuinenkin pääsee
nopeasti sellaiselle tasolle, jossa aivonystyröitään joutuu oikeasti
käyttämään. Hahmot ovat söpöjä ja grafiikka muutenkin erittäin laadukasta. Peli
on mukavaa ajanviihdettä ja kestoltaan juuri sen mittainen, kuin itse toivoo,
sillä tasoja ja variaatioita riittää!
Ilmaispelille tyypillisesti tässäkin joutuu välillä katsomaan mainoksia ja ruksailemaan niitä pois.
Candy Crush Saga
Candy
Crush Saga –peliin pääsee tutustumaan Lean
avustuksella. Suosittu peli on
saatavissa lähes jokaiselle laitteelle, mutta Lea pelaa sitä Lumian Windows 10
–puhelimella ja iPadilla.
Candy
Crush Saga on ilmainen pulmapeli. Pelissä yritetään saada siirretyksi
vierekkäin vähintään kolme samanlaista karkkia. Kun se onnistuu, samanlaiset
karkit murskautuvat pelistä pois ja pistetili kasvaa. Tarkoitus on murskata kaikki näytön karkit ja
saavuttaa vaadittu pistemäärä, jolloin
pelissä pääsee seuraavalle, entistä vaikeammalle tasolle. Siirtoja voi tehdä
vain rajallisen määrän, toisinaan peliaikakin
on rajoitettu.
Candy
Crush Sagan opettelu on helppoa, koska alussa pelaaja saa selkeät ohjeet. Lea
aloitti kuitenkin räväkästi ilman ohjeita ja on oppinut pelin yksinkertaisesti
vain pelaamalla. Pelin voi aina keskeyttää ja jatkaa seuraavalla kerralla
siitä, mihin jäi viimeksi.
Pelissä
voi myös ostaa vauhditusapua eteenpäin pääsemiseksi, mutta Lea ei ole siihen
sortunut, vaan hän pelaa yhä uudelleen niin sinnikkäästi, että saa tason läpi. On
myös mahdollista vertailla tuloksiaan toisten pelaajien kanssa tai saada sponsoriapua
samaa peliä pelaavilta ystäviltä.
Candy Crush Saga -kokemusta Lealla on muutaman
kuukauden verran. Peli on hänelle ajanvietettä - ei haittaa, vaikkei pelissä
onnistukaan. Hänen pelaamistapansa ovat aika epäsäännölliset: ”Joskus pelaan
päivittäin ja joskus menee viikkoja, etten pelaa. Sitä
voi pelata vaikka yöllä kun ei saa unta ja johan kohta uni-Matti tulee!”
Lea
suosittelee Candy Crush Sagaa myös tarkkaavaisuuden ja loogisen ajattelun kehittämiseksi. ”Kasvattaisiko
peli myös pinnaa?”
Fugo-sanajahti
Pidätkö
sanapeleistä? Simo on lupautunut
kertomaan Fugosta. Siinä ei tarvita kynää eikä kumia, tabletti ja sormi
riittävät. Simon tabletti on iPad.
Sanajahdissa
tavoitteena on muodostaa sanoja 4x4 -ruudukossa. Sanoja muodostetaan
kirjainruuduista, joilla on yhteinen sivu tai kulma toisen ruudun kanssa. Sanan
tulee olla vähintään kolmikirjaiminen. Kaikki kirjainruudut ovat käytettävissä
kuhunkin sanaan, mutta kukin ruutu vain kerran. Sanojen keksimisaika on
rajoitettu. Kun peliaika on päättynyt, näyttää Fugo kaikki ruudukosta
muodostettavissa olevat sanat ja tummentaa sanalistasta ne, jotka olet
keksinyt.
Sanajahdissa
voi määritellä, saako pisteitä sanojen määrän tai pituuden perusteella. Voi
myös pelata muiden kanssa yhdessä ja muodostaa sanoja vuorotellen.
Äkkisilmäyksellä
voi näyttää, ettei ruudukosta saa muodostettua yhtään sanaa. Kun tavallisiakin
sanoja jää keksimättä, syntyy mielessä haaste selvitä paremmin seuraavalla
pelikierroksella. Aktiivinen sanavarasto saattaa arkikäytössä olla melko
suppea, mutta Sanajahti tarjoaa mahdollisuuden muistella erikoisempiakin sanoja
ja palkitsee niistä. Fugon sanakirja ei ole kaikenkattava, mutta tätä ei pidä
jäädä murehtimaan kellon käydessä.
Simon
mielestä Fugo tuo vaihtelua vaikkapa ristisanoista pitäville. ”Peli opettaa
pelaajaansa eikä pelaaminen vaadi ohjekirjan lukemista. Itse pelaan Fugoa
silloin tällöin useamman pelin erissä. Uusia minulle tuntemattomia sanoja
löytyy joka pelikerralla.”
Strategiapelit
HayDay
Sinikan
peli on Hay Day. Se on saatavissa sekä iOS:lle että Androidille. Sinikka pelaa yleensä tabletilla, paitsi
joskus bussissa kännykällä. Haydayn ideana on kasvattaa omaa farmia, sen
eläimiä ja viljelyksiä ja sitten myydä tuotteita. Myyntituloilla voi taas
hankkia lisää eläimiä ja laajentaa farmia.
Pelissä
häntä kiehtoo vapaus ja luovuus. Ei tarvitse nujertaa ketään toista, vaan voi
rakentaa omaa maatilaansa ja kasvattaa viljelyksiään ja eläimiään juuri niin
kuin itse haluaa.
Sinikka
on hoitanut Hayday-tilaansa ainakin pari vuotta. Pelin idea on yksinkertainen,
joten alkuun pääsee helposti. Pelatessa oppii luontevasti koko ajan uutta. Pian
farmi alkaa tuntua omalta.
Hän
suosittelee peliä sellaiselle seniorille, joka nauttii luovuudesta ja
esteettisyydestä enemmän kuin räiskinnästä ja kilpailusta toisia vastaan.
Pelissä on kyllä kilpailua, mutta lähinnä itsensä kanssa, kun yrittää tuottaa
enemmän, taloudellisemmin ja nopeammin. Se sopii eläinrakkaalle ja sellaiselle,
joka haluaa pelata samaa peliä pitemmän aikaa. Farmin voi käydä katsastamassa
pariinkin otteeseen päivässä. Kerralla ei tarvitse pelata kauaa, mutta eläimet
olisi kuitenkin hyvä ruokkia ja sadot korjata säännöllisesti.
Civilization 5, XCOM Enemy unknown
Kari esittelee
PC:llä Civilization 5 ja XCOM Enemy unknown -pelejä. Pelit sopivat
erinomaisesti senioreille, sillä ne ovat vuoropohjaisia strategiapelejä, joissa
pelaaja voi kaikessa rauhassa arvioida pelitilanteita ja suunnitella
toimenpiteensä. Vastustajana on joko toinen pelaaja tai pelin tekoäly, joka
toteuttaa omat toimenpiteensä vasta sitten, kun pelaaja on päättänyt vuoronsa.
Kumpaakin
peliä on helppo oppia pelaamaan. Pelaaminen ei vaadi sorminäppäryyttä,
tapahtumien reaaliaikaista seurantaa eikä nopeita reagointeja yllättäviin
tilanteisiin. Näppäimistön ja hiiren käytön perusteet riittävät.
Civilization 5
-pelissä kehitetään omaa sivilisaatiota perustamalla ja rakentamalla
kaupunkeja, kehittämällä tekniikkaa ja kulttuuria, huolehtimalla kansan
tyytyväisyydestä ja vahvistamalla puolustusta. Peli lähtee liikkeelle
tilanteesta, jossa pelaajalla on käytössään yksi uudisasukas ja sen suojana
pieni soturiryhmä. Aluksi pelaaja valitsee sopivan paikan ensimmäiselle
kaupungille ja perustaa sen sekä lähtee kehittämään sitä. Pelin voi voittaa
valloittamalla muut sivilisaatiot tai kehittämällä omaa yhteiskuntaa muita
paremmin. Civilization 5 -pelin pelaamiseen voi etukäteen tutustua
Youtubessa olevien pelivideoiden avulla.
XCOM Enemy unknown
-peli taas lähtee liikkeelle tilanteesta, jossa ufot yrittävät valloittaa
maapalloa. Puolustusta varten maapallon kansat ovat perustaneet XCOM -joukot,
joissa pelaaja toimii yksikön päällikkönä. Pelaaja ohjaa muutaman sotilaan
ryhmää eri puolilla maailmaa tapahtuvien tehtävien suorittamisessa. Kun ufot
vahvistuvat ja kehittyvät pelin edetessä, pitää pelaajan kehittää omia joukkoja
ja resursseja niin, että oma ryhmä pärjää. Myös tämän pelin pelaamiseen voi
tutustua etukäteen Youtubessa (https://www.youtube.com/playlist?list=PL_S2T5hXIh3AYI-GQv60hPuxebLriGIxO)
Kumpaakin
Karin esittelemää peliä voi verrata shakin pelaamiseen. Nappuloiden siirtelyyn
liittyvien suunnitelmien ja päätösten sijasta mietitään hahmoja, toimintoja ja
resursseja.
Karille
pelaaminen on ensisijaisesti hauskaa ajanvietettä. ”Pelien aihepiirit ovat
kiinnostavia. Pelaaminen on jännittävää ja täynnä niin onnistumisen kuin
epäonnistumisenkin kokemuksia. Onnistumisen kokemukset tuntuvat aina hyvältä,
mutta erityisen upeita ne ovat, kun monen yrityksen jälkeen saa vihdoin viimein
vaikean tehtävän onnistumaan. Toistuvat epäonnistumiset puolestaan ovat
opettaneet suhtautumaan niihin tyynen rauhallisesti, oppimaan kokemuksista ja
jatkamaan peliä uudella tavalla. ”
Työryhmä: Juulia Andersson, Raimo Anttila,
Paula Kallioniemi, Kari Lahti, Helena Venäläinen, Nina Ziessler
Lisää
luettavaa:
-
Pelitapahtuman facebook-sivut https://www.facebook.com/events/1194992563857688/
-
ET-lehden jutut http://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/ajankohtaista/kutkuttavatko-tietokonepelit-nain-paaset-alkuun ja http://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/kari-lahti-70-pitaa-paan-ja-sormet-vireessa-tietokonepeleilla
-
Iltalehdestä: http://m.iltalehti.fi/digi/2016093022379786_du.shtml?orig_ref=http%3A%2F%2Fm.facebook.com
-
Mikrobitti-lehdestä: http://www.mikrobitti.fi/2016/11/pelaaminen-on-kaiken-ikaisten-hommaa/
-
Pokemon-kokemuksia http://ikinortti.blogspot.fi/2016/08/vanhojen-pokemon-go-villitys.html,
http://ikinortti.blogspot.fi/2016/10/enterin-poke-kerho-kokoontui.html
ja http://ikinortti.blogspot.fi/2016/10/valtaavatko-pokemonit-puhelimemme.html
-
ScratchJR-ohjelmoinnista http://ikinortti.blogspot.fi/2016/10/koululaiset-ohjelmoivat-nyt-myos-mummit.html
-
ja vielä video virtuaalilaseista http://www.iltalehti.fi/digi/2016101322457539_du.shtml
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.