keskiviikko 4. maaliskuuta 2020

Kännykällä voi soittaa ja maksaa ostoksia

Kesällä 1989 menin vaateostoksille kera suuren käsilaukun, jonka täyttivät kokonaan Mobiran raahattava kännykkä ja lompakko, jossa oli käteistä. 30 vuotta myöhemmin olin viettämässä viikonloppua Lontoossa ja toki menin vaateostoksille. Kännykkä oli muuttunut moninkertaisesti pienempään kokoon. Nyt se mahtui tavalliseen takin taskuun ja samaan kännykän suojakuoreen mahtui pankkikorttikin.

Kuinkas ollakaan - omassa pankissani oli huoltokatkos, eikä korttia voinutkaan käyttää. Mikä avuksi, kun käteistä ei ollut kuin muutama punta? Eipä hätää! Onneksi olin jo aikaisemmin ottanut käyttöön kännykässäni mobiilimaksamisen eli se toimi kuin luottokortti lähimaksulla kaupan maksupäätelaitteella. Kera ostoskassin ja pienen kännykän, jossa oli suuri joukko toiminnallisuuksia sisällään, matka jatkui. Paljon on muuttunut tuon 30 vuoden aikana.

Kuva: mohamed hassan Pixabaystä

Suomi on ollut mobiilimaksamisen pioneereja 


Sonera esitteli vuonna 1997 ostosautomaatin, josta oli mahdollista ostaa tuotteita puhelinsoitolla. Vähän myöhemmin siirryttiin käyttämään tekstiviestejä, joka osoittautui käteväksi tavaksi sisältöpalveluiden maksamiseen. Kehitys on jatkunut ja tänä päivänä mobiilimaksamisen ideana on, että käteisen ja maksukortin sijasta voi maksaa esimerkiksi kaupan kassalla pelkästään vilauttamalla puhelinta maksupäätteelle. Pääosin mobiilimaksusovellukset käyttävät tunnistautumiseen joko bluetooth-tekniikkaa tai nfc-lähimaksutekniikkaa.

Mobiilimaksamisen käyttöönotto toki vaatii älykännykän. Siinä pitää olla viimeisimmät päivitykset omaava käyttöjärjestelmä, jossa valittu mobiilimaksamisen sovellus toimii. Myös tunnistamiseen tarvittava bluetooth- tai nfc-asetukset täytyy olla aktivoituna.

Suosittelen, että kännykkämaksamista kannattaa harjoitella muutamia kertoja jossain tutussa kaupassa pienellä ostoksella rauhallisena ajankohtana. Mukana kannattaa olla myös ensimmäisillä harjoittelukerroilla vielä se vaihtoehtoinen maksutapakin ihan varmuuden vuoksi. Se kummasti rauhoittaa mieltä, vaikka sitä ei tarvittaisikaan.

Markkinoilla on jo monta mobiilimaksamisen vaihtoehtoa
Lista ei ole kattava vaan esimerkki osasta vaihtoehdoista.

 

Apple Pay tuli saataville Suomeen lokakuussa 2017. Apple Pay -mobiilimaksu toimii kaikissa lähimaksupäätteissä ja tukee Wallet-sovelluksen kautta muun muassa Nordean ja St1:n Mastercard-kortteja. Maksun voi tehdä pitämällä Apple iPhonea maksupäätteen lähellä ja vahvistamalla maksu esimerkiksi iPhonen sormenjälkilukijalla. Puhelimen lukitusta ei tarvitse avata, sillä puhelin havaitsee lähellä olevan maksupäätteen. Kaupoissa Apple Pay toimii iPhone SE-, iPhone 6- ja uudemmissa iPhone-malleissa ja Apple Watch -älykellolla.
Google Pay -mobiilimaksujärjestelmää käytetään yleisimmin Android-laitteissa. Google Paylla maksaa ostoksia kaupoissa puhelimellasi napauttamalla.  Google Pay käyttö vaatii kännykässä yleistä nfc-tekniikkaa, jolla maksutiedot siirtyvät maksupäätteelle. Google Payllä tehdä myös ostoksia sovelluksissa ja verkkosivustoilla. Google Pay julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2015. Eurooppaan Google Pay tuli 2016 ja pohjolaan vuonna 2018.

Samsung Pay: Samsung Pay ei vielä toimi Suomessa, eikä tänne tulon päivämäärää ole vahvistettu. Pohjoismaista Samsung Pay on käytössä vasta Ruotsissa. Samsung Pay -järjestelmän avulla voi maksaa ostoksia lähimaksuna nfc-tekniikan eli lyhyen kantaman langatonta tiedonsiirtoa tukevissa laitteissa. Nfc:n lisäksi Samsung Pay käyttää mst-teknologiaa (magnetic secure transmission), joka tuo mobiilimaksamisen mahdolliseksi myös paikoissa, joissa lähimaksaminen ei ole tuettuna. Samsung Pay vaatii Samsung Galaxy S6 edge+ -puhelimen tai uudemman.

Nordean mobiilimaksamisen vaihtoehto on aikoinaan ollut Nordea Pay. Nykyään Nordea suosittele seuraavia vaihtoehtoja: Anroid-käyttäjille Google Pay:tä ja Apple-käyttäjille Apple Pay:tä. Lisäksi Nordealla on oma mobiilisovellus Nordea Siirto, jolloin käyttäjä voi unohtaa käteisen tai pitkät pankkien tilinumerot, vaikka leffamaksuja kaverille tai nettikirppisostoksia maksaessaan. Maksut siirtyvät reaaliaikaisesti Siirto-käyttäjien välillä helposti ja turvallisesti tililtä toiselle. Jos käyttäjä on Nordean tai Osuuspankin asiakas, hän saat Siirron käyttöön lataamalla sovelluksen puhelimeen ja vahvistamalla henkilöllisyyden pankkitunnuksilla. Näin varmistetaan, että kaikki käyttäjät voivat siirtää ja vastaanottaa maksuja turvallisesti pelkän puhelinnumeron avulla.

MobilePay-maksutavan Danske Bank esitteli vuonna 2013. MobilePay oli alkuun kahden henkilön välisen rahan siirtämistä, mutta palvelu on sittemmin yleistynyt mobiilimaksuna. MobilePaylla rahansiirto kaverille tai laskujen jakaminen onnistuu kätevästi. Maksat ostokset verkossa, sovelluksissa ja kaupoissa vain yhdellä pyyhkäisyllä. Suomen käytetyin mobiilimaksusovellus MobilePay on maksuton kaikkien pankkien asiakkaille.
Pivo on vastaavasti Osuuspankkiryhmän sovellus, joka on laajentunut kattamaan muutakin kuin maksusovelluksen. Sovelluksella voi maksujen suorittamisen lisäksi muun muassa laatia budjetteja ja seurata omaa kulutusta. Iso osa Pivo-sovellusta on myös erilaiset etuohjelmat. Esimerkiksi opiskelijat saavat liitettyä opiskelijakorttinsa Pivoon, sekä Cityshopparin etuohjelma löytyy myös sovelluksesta. Sovelluksen maksuominaisuudet ovat avoinna kaikkien pankkien asiakkaille.

 
S-Mobiili on S-Pankin kehittämä sovellus, joka tuo yhteen sovellukseen S-kaupan, S-pankin ja varainhoidon palvelut sekä vakuutukset. Pysyt aina ajan tasalla S-bonustilanteestasi ja ostoistasi, saat juuri sinulle kohdennetut edut ja kuititkin ovat tallessa sähköisessä kuittiarkistossa. S-Pankin Säästäjä-palvelussa näket säästöjen karttumisen ja sähköinen tunnistaminen tekee verkkoasioinnistasi sujuvampaa. Käytännössä voit siis viedä esimerkiksi puhelimesi NFC-kortinlukijan lähelle, ja se lukee bonukset samalla tavalla kuin bonuskortin.

Mobiilimaksu on erillinen puhelinoperaattoreiden tarjoama palvelu, jolla ei ole omaa sovellusta. Mobiilimaksu toimii kaikkien Suomen suurimpien operaattoreiden verkoissa, kuten DNA, Elisa, Moi ja Telia. Palvelu toimii niin, että hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa kännykäsi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista.

Paypal on kansainvälinen verkko- ja mobiilimaksupalvelu, joka kattaa verkko-ostokset, rahan lähettämisen perheelle tai kaverille netissä. Palvelun käyttö vaati, että vähintään itsellä on oman PayPal-tili. Paypal-maksusovelluksella voi pitää kattavasti kirjaa maksuista ja tilitiedoista ja suorittaa maksuja mihin päin maailmaa tahansa. Rahansiirto toiselle henkilölle voi olla maksullista, jos tarvitsee vaihtaa valuuttaa. Rahan lähettäminen vaatii myös vastaanottajalta PayPal-tilin. Lähimaksuomimaisuus kaupoissa ei kännykällä onnistu.

Miksi joitakin pankki- tai luottokortteja ei voi liittää kauppamaksamiseen mobiilisovelluksessa

Pankit voivat päättää itse, voiko niiden myöntämiä kortteja käyttää mobiilimaksamiseen. Pankit voivat rajoittaa mobiilimaksamista tietyillä tai kaikilla korteillaan. Esimerkiksi Google Payn osalta voi asiaa tarkistaa Google Pay Ohjeet - Suomi: Tuetut maksutavat. Aina voi soittaa myös omaan pankkiin ja tiedustella onko oma luottokortti kyseisen pankin mobiilimaksuliikenteeseen hyväksytty kortti.

Tuula Jylhänkangas
Enterin vertaisopastaja


1 kommentti:

  1. Kiitos kattavasta tietopaketista! Voisi ehkä lisätä sen, että Mobile Pay toimii maksamiseen vain niissä liikkeissä, jotka ovat tehneet sopimuksen MobilePay:n kanssa. Pivo sen sijaan käy kaikissa niissä paikoissa, joissa voi maksaa lähimaksamisella. Muista kaupoissa maksamiseen soveltuvista tavoista minulla ei ole kokemusta, paitsi sitten PayPalista verkkokaupoissa.

    VastaaPoista