perjantai 10. kesäkuuta 2022

Enteriläinen esillä: Anna Suihko

Anna Suihko
Ollessani vielä täysillä työelämässä ystäväni kertoi eläkepäivistään ja vapaaehtoistyöstään Enterissä. Enter, mikähän se on? Kerran hän pyysi mukaansa kaveriksi Enterin järjestämälle matkalle, ja silloin tapasin mukavia, puheliaita “enteriläisiä”.  Kiinnostus heräsi!

Tuli päivä, jolloin jäin eläkkeelle. Minulle se oli tunteita herättävä hetki - ei niin positiivisia mielleyhtymiä noussut ajatuksiini. Tammikuussa 2022 selvitin netistä, mitä Enter pitää sisällään. Luin sivuja ja näin, että voi ilmoittautua opastajaperehdytykseen. Ja näin alkoi minun tarinani enteriläisenä.

Olen opastanut kevään 2022 aikana Kampin palvelukeskuksessa. Pääsin heti hommiin, ja siinä minua auttoivat kannustava ja huomaavainen monitaituri Lea Grönlund ja kumppanit - upeita ja osaavia ihmisiä! Pidän ajatuksesta: “Seniori opastaa senioria”. On ollut mielenkiintoista kohdata ihmisiä, auttaa heitä ja saada samalla itsekin paljon ideoita.

Kirjoitan ikinörtin juttuja, vaikken koe olevani ikinörtti. Olen utelias ongelmien ratkaisija. Aloitin työelämäni ohjelmoijana ja atk-suunnittelijana VTT:llä (Teknologian tutkimuskeskus). Kiinnostukseni heräsi aina kun ohjelma ei toiminut. Virheiden etsiminen pitkistä ohjelmalistoista oli jännittävää, joskus hermojakin raastavaa, varsinkin silloin, kun työn deadline kummitteli jo seuraavana päivänä.

Työurani on ollut monipuolinen. Kotiäitiys on ollut ehkä merkityksellisin ja vaativin työ - johtaminen ja käytännön pulmien ratkaiseminen tuottivat monenlaista osaamista, jota hyödynsin palattuani työelämään. Lopulta päädyin vuorovaikutussuunnittelijaksi Espoon kaupungin kaupunkisuunnittelukeskukseen. Erilaisten ihmisten kohtaamiset asukasilloissa, viestintätehtävät sekä kaupungin verkkosivujen sisältöjen suunnittelut ja muokkaukset olivat mielekkäitä ja innostavia työtehtäviä.

Läpi elämäni ovat lukeminen ja luonnossa liikkuminen olleet minulle ominaista - kirjat ovat syventäneet ajatuksiani ja hölkkääminen  pitkin kinttupolkuja, tien vierustoja ja meren rantoja ovat saaneet sieluni kiitämään! Syysillan hämärtyessä, taivaalla vielä häivähdys valoa, pikkujuoksun jälkeen on ollut virkistävää pulahtaa viileän meren aaltojen syleilyyn. Lukioajoista lähtien olen harrastanut uimista kylmissä vesissä. Vietin lapsuuteni kosken äärellä ja vesi soljui aina vapaana pakkasellakin - avantouintia oli helppo toteuttaa.
Anna suppailemassa
Katsellessani taaksepäin elämäni taipaleita yksi tärkein suuntaa antava kompassi on ollut Raamatun sanan tutkiminen. Tämän Kirjan arvokkaat, välillä nuhtelevatkin ohjeet, ovat tuoneet minut avaralle paikalle, ovat rohkaisseet jatkamaan, näkemään toivon pilkahduksia silloinkin, kun omat neuvot eivät ole riittäneet.

Ystäväni Lumpeen Auli, joka oli kertonut minulle taitavista senioriopastajista, oli saanut minut uteliaaksi ja innostanut mukaan ikäihmisten digimaailmaan. Puolen vuoden aikana olen oppinut paljon tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden toiminnoista. Osaamista on kertynyt muiden opastuksessa ja muita opastamalla. Nettisivuilla olevat tietoiskut ovat ajankohtaisia ja kaikkien saatavilla. Olen saanut runsaasti eväitä eläkepäivilleni, ja kaikkein parasta on se, että olen saanut tutustua lukuisiin hauskoihin ja asiantunteviin ihmisiin.

Teksti Anna Suihko

Kooste sarjasssa aiemmin ilmestyneistä esittelyistä
Henkilögalleria Enteriläinen esillä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.