Kolme enteriläistä on tämän syksyn aikana osallistunut
Tikas-koulutukseen. Joulukuun alussa uudet
Tikas-opettajat saivat todistuksensa.
Mitä se Tikas-koulutus oikein on?
Tikas on erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tieto- ja viestintätekniikkataitojen opettamiseen kehitetty koulutusmalli, jonka tavoitteena on tarjota helpompi ja yksilöllisempi tapa oppia TVT-taitoja. Tikas-malli on kehitetty varsinkin erilaisia oppimisvaikeuksia omaaville opiskelijoille, mutta se sopii erinomaisesti myös ikäihmisille sekä monikielisille ja maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.
Tikas-koulutusta järjestää Oppimateriaalikeskus Opike (www.opike.fi), joka on perustettu vuonna 1988 kehittämään ja tuottamaan materiaaleja opetuksen, kasvatuksen ja kuntoutuksen tueksi.
Opiskelukokemuksia
Syksyn ajan meillä oli neljä lähiopetuspäivää, joiden aikana kävimme läpi mm TVT-terminologiaa selkokielellä. On oikein terveellistä yrittää selittää ihan omin sanoin ja selkeästi, mikä hiiri tai näyttö tai kuvake on. Muokkasimme myös lehtiartikkeleita selkokielelle. Ota huomioon kohderyhmä, selkeytä ja konkretisoi tärkeitä asioita, laadi sopivia väliotsikoita, mieti lauserakennetta ja rivien pituutta, valitse sopiva fontti ja fonttikoko, lisää kuvia täydentämään sanomaa - hyvää harjoittelua kaikkeen kirjoittamiseen.
Kotitehtäviä tehtiin verkkoympäristössä lähiopetuspäivien välissä. Välillä tekemättömät työt painoivat mielessä, mutta opettajat jaksoivat kannustaa ja muistuttaa sopivasti. Eivätkä tehtävät ylivoimaisia olleet. Vaikka tietotekniikka olisikin itselle joskus itsestäänkin selvää, on eri asia opastaa asioita selkeästi ja johdonmukaisesti oikeilla termeillä. Lähipäivien anti on tietysti parasta. On mielenkiintoista kuulla erilaisista oppilaitoksista tulevien ”oikeiden” opettajien kokemuksista nuorten kanssa toimimisesta.
Syksyn ohjelmaan kuului oman opetustuokion suunnittelu ja toteutus Tikas-opetussuunnitelman mukaisesti. Suunnittelimme kukin etukäteen oman oppituntimme materiaalin, jota ensin opiskelijakumppani sekä opettaja kommentoivat ja tekivät siihen parannusehdotuksia. Oli taas hienoa saada ensin palautetta ja havaita, ettei omassa päässä ollut ajatus ollutkaan heti selkeä muille. Hiomisen jälkeen materiaali valmistui ja oppitunti oli valmis pidettäväksi.
Mielessä 3M, ”Mitä, Miten, Miksi”, selvitetään tunnin alussa harjoituksen tavoite, miten on tarkoitus harjoitella ja perustellaan, miksi kyseistä taitoa tarvitaan. Opastettavan omat kokeilut ja ahaa-elämykset ovat tärkeitä, meidän opastajien osa on olla koskematta hiireen! Kukin meistä piti siis omalle ryhmälleen tai opiskelijalleen tunnin, josta sitten palautetta antoi joko paikalla ollut toinen arvioija tai opiskelijat sekä tunnin pitäjä itse.
Osa meistä myös kuvasi videolle opastustilannettaan. Videoklippejä oli hienoa nähdä jälkeenpäin: kenellä oli pari enemmän tai vähemmän innokasta nuorta opettelemassa kuvankäsittelyä, kenellä taas seniori tallentamassa ja järjestämässä omia kuviaan tietokoneelleen.
Vastavalmistuneet Tikas-opettajat Maisa, Kati ja Helena |
Vuosien mittaan jo aika monta enteriläistä on kouluttautunut Tikas-opettajaksi. Yhdistyksemme kuuluu Tikas-verkostoon, niin että meillä kaikilla opastajilla on mahdollisuus osallistua tähän koulutukseen - ja ihan ilmaiseksi! Mikäli kiinnostuit, käy Opikkeen sivuilla katsomassa, milloin seuraava opiskelujakso Helsingissä järjestetään.
Kaiken kaikkiaan, opettavainen ja mielenkiintoinen opiskelujakso takana. Suosittelemme!
Kati Roiha
Onnea teille uusille Tikas-kouluttajille!
VastaaPoistat. Pirkko