perjantai 21. lokakuuta 2016

Enterin poke-kerho kokoontui

Tiistaina 11.10. meitä kokoontui seitsemän enteriläistä Kampin palvelukeskukseen aloittamaan Enterin Pokemon-kerhoa. Ilmassa oli sellaista innostusta ja puheensorinaa, että jälkikäteen tuli mieleen, että emme edes tainneet esittäytyä toinen toisillemme. Intoa itse asiaa kohtaan siis oli kertynyt, koska emme saaneet sovittua ensimmäistä tapaamistamme syyskuun puolelle. Kerhomme naisvoittoisesta porukasta yksi rouva kertoi, ettei ole koskaan ollut innostunut mistään pelaamisesta, mutta Pokemonista hän oli aivan haltioissaan ja pelaa sitä yhdessä 4-vuotiaan lapsenlapsensa kanssa. Näin sitä sukupolvien välistä kuilua kurotaan umpeen!

Mikäli Pokemon Go-peli on sinulle lukija vieras, niin kannattaa käydä lukemassa pelin ideasta Enterin Jukka Tammisen aiemmasta Ikinörtti-kirjoituksesta “Vanhojen Pokémon GO villitys

Aloitimme kerhon sisätiloissa, koska kankaalta oli helpompi näyttää kaikille pelin painikkeita ja pääideaa.

Rattata-nimisen pokemonin ominaisuuksiin tutustumista

Suurimmalla osalla oli peli ladattuna puhelimeen, mutta sisäänkirjautuminen oli tekemättä. Opastimme heille pelin käyttökuntoon. Lumia-älypuhelimiin Pokemon-peliä ei saa, vain Androideihin ja Applen laitteisiin.

Pelin lataaminen iPhonelle AppStoresta
Yhdelle Lumian omistajalle tuli harmillisempi mutka matkaan, kun peliä ei myöskään saanut ladattua hänen Android-tabletilleen. Laite kertoi, ettei peli ole yhteensopiva laitteen kanssa, vaikka käyttöjärjestelmäversion piti tukea peliä. Ilmeisesti tabletti siis oli kuitenkin liian vanha tai tehoton. Myös parin uudemman Android-älypuhelimen kanssa oli haasteita, kun pelistä ei saatu auki sellaista versiota, joka näyttää kännykän kameran kautta oikean katunäkymän. Onneksi peli toimi kuitenkin kokonaan graafisena versiona.

Totesimme, ettei Pokemon ole parasta tekemistä Suomen talven lähestyessä, mutta uhmasimme kuitenkin kylmää ja lähdimme ilman käsineitä älypuhelimiemme kanssa ulos Kampin kauppakeskuksen ympäristöön.

Ensimmäinen Pokemon-pysäkki olikin aivan parin askeleen päässä. Yleensä pysäkit ovat merkittävissä paikoissa tai esimerkiksi kaduilla olevien taideteosten kohdalla eli pelin tuoksinassa saa liikunnan lisäksi tutustuttua tarkemmin lähiympäristöön tai vaikkapa vieraiden paikkakuntien nähtävyyksiin. Pysäkiltä saimme itsellemme lisää palloja ja jokusen Pokemonin munan. Muna laitettiin sitten hautomakoneeseen ja hautominen kestää tietyn kilometrimäärän. Itselleni osui 5 kilometrin muna eli minun tosiaan tuli oikeasti kävellä 5 kilometriä ennen munan kuoriutumista. Puhelin seuraa GPS-signaalin välityksellä kulkemaani matkaa, joten olihan se illalla vielä kerhon jälkeen lähdettävä lenkille, että sai Pokemonin munan kuoriutumaan.

Kampin kauppakeskuksen läheisyydessä meille kerholaisille ilmestyi koko ajan kartalle erilaisia pokemoneja, joita sitten yritimme pyydystää palloihin.

Weedle-pokemonin pyydystämistä palloon kotimatkalla kerhon jälkeen
Kaksi pidemmälle pelissä ehtinyttä enteriläistä näytti myös muille kerholaisille, miten saleilla taistellaan salin hallitsevaa pokemonia vastaan. Totesimme kyllä jo heti, että mahdollisuudet taisteluvoittoon olivat erittäin huonot, kun salia hallitsevan pokemonin kamppailuvoima oli yli tuhat ja enteriläisten pokemoneista löytyi kamppailuvoimaa vain muutamia satoja. Pitää siis pelata ahkerammin.

No koska kerho tapaa seuraavan kerran? Ehdotin, että kuukauden päästä. Vastaus oli selvä: “Ei niin pitkän ajan päästä, tavataan jo aiemmin”. Ei se innostus ikää katso.

Jos kiinnostuit Enterin poke-kerhosta, ota yhteyttä Enteriin.



Maanantaina 14.11. Pelitapahtuma senioreille
Kampin palvelukeskuksessa klo 14:30-16:30.

Esillä paljon erilaisia pelejä sekä Enterin yhteistyökumppaneiden pisteitä.



Juulia  
      
Ikinörtti sivuaa Pokemonia myös ensi viikon jutussa, jossa Kimmo Lehtonen tarkastelee  lisätyn todellisuuden hiipimistä käytettäväksemme.    


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.