perjantai 2. lokakuuta 2020

Tietotekniikan ja opastusten vaiherikas vuosikymmen

 Enterin toiminnassa on mukana monia uskollisia, pitkän linjan vapaaehtoisia, jotka ovat opastaneet jo vuosien ajan. Lisäksi he ovat nähneet jo työelämässään tietotekniikan pitkän kehityskaaren. 

“Aloittaessani opastusta syksyllä 2013 tietotekninen maailma oli aivan toisenlainen kuin se on tänään, eikä silloin vielä puhuttu digitalisaatiosta, saatikka digiopastuksesta.

Kotikäyttöä hallitsivat pöytätietokoneet ja kannettavat. Juuri kellään ei Suomessa silloin vielä ollut älypuhelimia tai tabletteja. Suomi oli vahvasti Nokia-maa ja puhelimet nokialaisia näppäinpuhelimia.

Maailma muuttui totaalisesti, kun Apple julkaisi ensimmäisen iPhone mallinsa 2007. Se oli ensimmäinen kosketusnäytöllinen puhelin. Tämä oli näppäinpuhelinten loppu, ja samalla alkoi aikakausi, jota edelleen eläämme. Samalla tämä hävitti useita puhelinvalmistajia kuten: LM Ericsson, Motorola, jne. Vuonna 2013 Microsoft julkaisi Windows 8.1-käyttöjärjestelmäversion ja Nokia oli juuri saanut valmiiksi Lumian, Microsoft Mobile - puhelimen. Tuolloin markkinoilla oli jo Android-tabletteja.


Tietotekniikkaopastuksissa seuraavat pari vuotta kuluivat vaihdellessa Microsoftin Windows-versioita opastettavien koneisiin ja Nokian Lumia-puhelinta opastaessa. Pikkuhiljaa näiden rinnalle alkoi ilmestyä myös iPhone-puhelimia ja iPadeja. Opastus oli pääsääntöisesti laitteiden alkeita ja peruskäyttöä. Syyskuussa 2013 Microsoft osti Nokialta sen matkapuhelinliiketoiminnan. Vähitellen  suomalaiset siirtyivät Androideihin - pääasiassa Samsungeihin. Lumia-puhelimen käytölle tuli vastaan viimeinen raja joulukuulla 2019.

Olen käyttänyt Nokia puhelimia - kuten useimmat suomalaiset - aina 80-luvun puolivälistä lähtien. Ensimmäinen älypuhelimeni oli Nokian Lumia 1020, jossa siis oli Microsoft Phone käyttöjärjestelmä ja sen ajan kiistatta paras kännykkäkamera. Olin jo alun pitäen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmä on selvästi huonompi kuin Android, mutta hankin silti puhelimen.


Ensimmäisen Android-puhelimeni oli  Samsung Galaxy 2017. Tässä vaiheessa opastettavaksi tuli paljon ensimmäisen Android-puhelimensa hankkineita. Tietokonepuolella Microsoft julkaisi 2014 Windows 10 -käyttöjärjestelmän, mutta vasta 2016 kun Microsoft ilmoitti, että ilmainen siirtyminen siihen päättyy, suuri osa Windows-käyttäjistä hankki tuon päivityksen. Itse päivitys taisi olla Windows-historian pitkäkestoisempia ja vaikeimpia. Tämä aiheutti opastuksissa todellista päänvaivaa, kun päivitys saattoi kestää yli 4 tuntia, eikä ollut lainkaan varmaa onnistuiko päivitys vanhaan laitteeseen lainkaan. Tämä Windows 10:n ylimenokausi kesti pari kolme vuotta, ja vielä tänäänkin tähän päivitystarpeeseen voi törmätä - onneksi aniharvoin. 


Facebook julkaistiin 2005, ja Suomessa sen käyttö laajeni 2007 alkaen. Some-toiminta alkoi Suomessa 2010-luvun alkupuolella ja vuosikymmenen loppupuoli on siten ollut some-sovellusten räjähdysaikaa. Vähitellen myös ikäihmiset ovat joukoin ryhtyneet Facebookin käyttäjiksi. ja löytäneet tiensä myös Instagramiin, Twitteriin ja eri somekanaville.

Opastus tänään


“Viime vuosina olen opastanut noin 140 tuntia vuosittain. ja siinä ajassa olen huomannut tyypillisten opastusten rakenteen:

Oman opastuspaikkani opastettavat ovat olleet valtaosin eläkeläisiä - siis noin 60 - 90 -vuotiaita. Ehkä noin puolet heistä on henkilöitä, jotka ovat käyttäneet tietokoneita joko kotona tai / ja työelämässä, mutta aiemmin heillä on ollut jollain tavalla järjestetty IT-tuki ja ongelmat ovat ratkenneet. Kun sitten tällainen virallinen tuki on poistunut, he ovat huomanneet osaamisessaan kriittisiä aukkoja. Kasvavassa määrin on henkilöitä, jotka ovat siirtyneet tietokoneista mobiililaitteiden käyttäjiksi. Pieni osa opastettavistani on nykyisin henkilöitä, jotka tulevat uuden tai lähes uuden mobiililaitteen kanssa, ja opastuksessa se otetaan käyttöön tai käydään käytön pääkohdat läpi. 


Sitten on vielä se osaava joukko, joka on pitkään käyttänyt erilaisia laitteita, mutta ajan kuluessa on tullut muutoksia - esimerkiksi vanha laite on hajonnut tai ikääntynyt niin, että sen käyttö on hankalaa tai mahdotonta. Näin ollen nämä hyvin osaavatkin henkilöt palaavat opastukseen aika ajoin, vaikka väli voi olla pitkäkin. Samoin ajan saatossa vanhoihin laitteisiin on tullut uusia sovelluksia tai vanhoja on päivitetty tunnistamattomiksi, jolloin apua tarvitaan. 

kuvituspiirros:laitteita, järjestelmiä, sovelluksia

Kun laitekirjo on laaja: Android- ja Apple- mobiililaitteet, Windows-, iMac- ja Chromebook- tietokoneet, on yleisimpien sovellustenkin kirjo todella laaja. Ongelma saattaa olla vaikkapa jonkin sovelluksen tietyn työkalun yksityiskohtainen käyttäytyminen, joten siinä on paljon työsarkaa ja hallittavaa.


Koronakevään aikana on uutena ilmiönä tullut etäopastus, jossa opastettava ja opastaja ovat eri paikoissa, yleensä kotonaan. Tällöin opastuksessa käytetään erilaisia videopuhelusovelluksia ja etähallintaohjemistoja. Olen mukana Enterin etäopastustoiminnan lisäksi Helsingin kaupungin etädigituessa. Tämän lisäksi normaali lähiopastus on käynnistynyt jälleen syyskuussa Enterin toiminta-alueella. 


Enterillä on aktiivinen web-sivusto ja useita Facebook-ryhmiä. Opastajat -ryhmä muodostaa yhteisön, jossa kuulumisia, uutisia ja pulmia voi jakaa ja ratkoa yhdessä. Tämä toiminta ja opastettavien innostus ja helpotus ongelman ratkettua on suurin palkinto. Usein - niinkuin tänäänkin -  kuulee tokaisun: “ ai näinkö helposti se menikin “ 



Kirjoittanut:

Jukka Tamminen, vuonna 1951 syntynyt IT-ammattilainen, toiminut vuodesta 2013 Enter ry:n opastajana. Lisää Jukan tarinasta voit lukea Ikinörtti-blogista Enteriläinen esillä:Jukka Tamminen



ENTER ry:n tarkemmat tilastot opastuksista, opastusmääristä ja opastusaiheista löytyvät verkkosivustoltamme.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.