Haaga-Helian
ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelee noin 1500
opiskelijaa. Heidän opetussuunnitelmaansa kuuluu mm. ServiceDesk-toimintaa ja
kouluttajakoulutusta. Osana omia opintojaan Haaga-Helian opiskelijat tarjoavat
tietoteknisiä palveluitaan nyt myös Enter ry:n jäsenille.
Tänä syksynä
alkaa ServiceDesk-toiminta, jossa Enter ry jäsenet voivat ottaa sähköpostilla
yhteyttä palveluun ja selostaa alustavasti ongelmansa. Esimerkkejä
ongelmista:
- kaikenlaiset opastukset
- konsultointi
laitteiden valinnasta
- käyttöjärjestelmän ongelmat (ohjelma ei käynnisty, päivitykset, hidastelu, tiedostojen palautus, käyttöjärjestelmän salasanan palautukset)
- oheislaitteiden asennus, tulostusongelmat
Ongelma voidaan
ratkaista sähköpostitse, puhelimella tai tuomalla laite ServiceDeskiin.
Opiskelija voi ottaa myös etäyhteyden enteriläisen laitteeseen. Näin
pöytäkoneetkin pääsevät palvelun piiriin. Enter ry:n jäsenille tiedotetaan
palvelun yksityiskohdista tarkemmin sähköpostitse.
Osana
kouluttajakoulutusopintojaan opiskelijat järjestävät ensi kevään 6 luentokerran
sarjan tietoteknisistä aiheista. Enterin koulutusryhmä pohtii nyt syksyn
kuluessa sopivia luentojen aiheita. Kouluttajina on 2-4
opiskelijan ryhmä kerrallaan ja he suunnittelevat koulutuksen, laativat koulutusmateriaalin
ja raportoivat toteutuksesta opettajalleen. Aikaisempina vuosina on luentoja
järjestetty mm. seuraavista aiheista:
- Tietokoneen peruskäyttö, tekstin käsittely
- Netin peruskäyttö
- Sosiaalisen median turvallinen käyttö
- Tiedon hakeminen internetistä - aikataulut, julkishallinnon sivustot
- Sähköpostin käyttö
- Mediapalvelut: Youtube, YleAreena, Katsomo
- Sosiaalinen media: Facebook ja Twitter
- Oman tietokoneen hankinta
- Kuvankäsittelyn alkeet
- Tietokoneen viihdekäyttö
Uskon, että
enteriläiset ilahtuvat tästä uudesta yhteistyöstä. Jos nämä palvelut koetaan
tarpeellisiksi, niin toiminta jatkuu toistaiseksi joka syksy ja kevät.
Enterin jäsenille on lähetetty asiasta
sähköpostia 14.10. otsikolla "[entersenior] Ilmainen kotitietokoneiden ja
–oheislaitteiden ongelma- ja korjauspalvelu opiskelijoiden toimesta ENTER ry:n
jäsenille". Ohjeet yhteyden
ottamisesta palveluun löytyvät myös Enterin Jäsenhuoneen pääsivulta otsikolla
"Opastusta myös kotikoneille!".
Lisätietoja Haaga-Helian
toiminnasta löytyy sivulta http://www.haaga-helia.fi/fi/etusivu
Tuulikki Paturi
Enterin
koulutusryhmän jäsen ja Haaga-Helian eläkeläinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.